webForumDet fria alternativet

Time Out på FTPen

4 svar · 411 visningar · startad av FlashX

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Förgäves har jag letat efter inställningen där man kan ändra den time out som FTP:en gör vid inaktivitet.
Som default är det 900sek men på burken i mitt lokala nätverk vill jag helt plocka bort den, då jag tycker det är ganska påfrestande att återansluta var och varannan minut.

Någon som har en aning om var man hittar konfigureringen?

Slackware 7.0 och WuFTP

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Förgäves har jag letat efter inställningen där man kan ändra den time out som FTP:en gör vid inaktivitet.

Då är du inte speciellt bra på att leta.

Kolla man ftpd (hint: -t som i timeout) och man ftpaccess (hint: timeout idle).

Var och varannan minut förresten? 900 sekunder är ju 15 minuter, så riktigt så farligt är det ju inte.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 10 sep 2000]

På webben letade jag faktiskt aldrig ska erkännas. På deras egen hemsida kunde man ju annars tänkt sig att någon information kunde finnas

Just ftpaccess var ju den första filen jag kollade men där finns ingenting om detta så därför undrade jag var inställningen för 900sek fanns för någonstans.
Antar att det är inkompilerat i programmet om inget annat anges.

Jag förmodar att det bara är att lägga till raden men eftersom det inte står något om att stänga av funktionen så löses egentligen inte problemet.
Jag använder den ganska ofta och under mer eller mindre hela dagen och då vill man inte "koppla upp sig" varje gång.

Det känns liksom lite onödigt tycker jag.

Men längre tid är ju bättre än inget

Tack för länkarna Robban.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du kan ju prova att sätta den till 0 (noll). Brukar vara standardsättet att stänga av en sådan funktion (under förutsättning att den går att stänga av). Var dock uppmärksam på att det finns en tidsgräns till, nämligen maxidle. Du måste alltså antagligen även inaktivera den.

Tvivlar faktiskt på att det går att stänga av funktionen helt, men det går ju alltid att prova.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Nä, du har nog rätt...

Har testat diverse olika inställningar men det blir alltid en timeout.

Använder man
timeout idle 0
timeout maxidle 0

så blir det defaultvärdet 900sek istället.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)