webForumDet fria alternativet

SuSE 6.4 + DNS Server

12 svar · 538 visningar · startad av Per

PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg

Hejsan !

Hur gör man om vill att SuSE 6.4 ska agera DNS Server inom ett lokalt nätverk ?

------------------
-Per

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Installerar BIND och läser dokumentationen till den.

Mer information finns som HOWTO:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/DNS-HOWTO.html

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Jag tackar

------------------
-Per

Jo en sak till, hur gör jag för att den nu ska starta automatiskt varje gång maskinen slås på ?

------------------
-Per

Det är ju Linux vi pratar om nu. Skall bara startas en gång och sedan stå och gå till solen slocknar.

Allvarligt talat. Detta är en av de detaljer som kan skilja mellan olika distar, beroende på vilken väg de valt att gå - SysV eller BSD. Har inte arbetat med SuSE, så jag vet inte hur det fungerar där.

Du installerade inte något SuSE-paket av BIND? Då borde ju detta ha sköts automatiskt (tycker man).

Har du en katalog med namnet /etc/rc.d och i den en fil med namnet rc.local (finns nog på de flesta distar skulle jag tro)? Då kan du prova att starta BIND därifrån.

------------------

Hejsan !

Fick DNS servern att starta automatisk nu. Filen heter rc.config och ligger i /etc när det gäller SuSE

Vad som är problem nu är att så fort jag anger DNS på Linuxmaskinen så går bl.a. ftp, telnet fruktansvärt slött att "komma in på". Telnet kan ta flera minuter om den inte redan gjort timeout och ftp:n kommer man aldrig på. Plockar man bort sökvägen till min DNS server går det direkt! Det är ju frustrerande om man säger så

------------------
- Per

Ingen

------------------
- Per

Låter som om BIND skulle kunna vara felkonfigurerad. Men det är svårt att säga utan att veta hur den är konfigurerad.

Har du konfigurerat reverse zone på ett korrekt sätt? D.v.s. om du på DNS-servern öppnar en konsoll och skriver nslookup 123.456.789.123 (IP-nummret skall vara till den maskin som har problem med att ansluta), får du upp den maskinens namn då?

------------------

[Redigerat av Robban den 14 aug 2000]

Hej igen!

När jag skriva nslookup 172.23.3.1 får jag följande svar:

*** Can't find server name for address 172.23.3.10: Server failed
*** Default servers are not available

------------------
- Per

Då verkar inte den omvända uppslagningen fungera (från IP till namn), nej.

Har du skapat en "reverse zone" enligt instruktionerna jag länkade till.

------------------

Några kommentarer (inte hundra på vilka av dessa som kan inverka på funktionen av BIND - handlar bara om observationer från min sida):

• Du har ingen zon "0.0.127.in-addr.arpa" för localhost?

• Följande rad (i named.conf) saknar citattecken:

file named.lhlan.local.rev;

• Är inte så säker på att # kan användas som kommentaravskiljare i zonfilerna. Det normala är att ; används som sådan.

• Känns rent instinktivt onaturligt att ha flera PTR till samma IP. Vad skall t.ex. BIND svara på en uppslagning av 172.23.3.10 (linux.lhlan.local, smtp.linux.lhlan.local eller pop.linux.lhlan.local)? Vet inte exakt vad som gäller, men det känns som sagt inte naturligt.

• I zon-filerna skall en fullständig domän avslutas med en punkt. Så är det inte nu på alla ställen. Däremot har du relativa namn som avslutas med punkt, och det är också fel.

Skulle föreslå att du verkligen läser igenom hela HOWTO:n samt manualen som följer med BIND. En viss grundläggande förståelse för DNS och BIND är inte helt fel om man skall sätta upp en DNS-server.

Är det den manuella konfigurationen du finner besvärlig, så finns det verktyg man kan anvämnda som automatiskt kan skapa nödvändiga filer. Har tyvärr inga erfarenheter av dessa, så jag har inget specifikt att rekommendera. Det är ju också möjligt att din specifika linuxdist har något verktyg för detta (RedHat har ju linuxconf t.ex.).

------------------

Klart det var " " som spökade. När de kom på plats gick DNS:en som en klocka !

Tack så mycket !

------------------
- Per

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)