N nanne Medlem sedan dec. 1999 1 749 inlägg Frågan 14 aug. 2000 06:49 #1 Via samba så kan ju min windowsmaskin kunna hämta filer från linuxburken. Men hur gör jag för att via linux komma åt windowsmaskinen?
------------------
Vackra djur gör fula saker även dom
nanne.net
B bughawk Medlem sedan juni 2000 1 839 inlägg
borde inte detta ligga under Windows ?
Beror på vad du har för Sorts windows...
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
Nanne frågar ju hur man gör en sak i Linux, varför skall det ligga under Windows...?
B bughawk Medlem sedan juni 2000 1 839 inlägg Klurigt
Servern är ju Windows, medan klienten är Linux... Hmm.. det beror ju på vilket av dessa som Nanne har problem med då... Jag tydde det som Windows!
Men jag kanske hade fel..
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
N nanne Medlem sedan dec. 1999 1 749 inlägg Utförligare förklaring.
Jag kan med min win98 burk via samba komma åt linuxburken via nätverket.
Men hur gör jag det omvända. Alltså att via linuxburken kunna komma åt windows maskinen.
------------------
Vackra djur gör fula saker även dom
nanne.net
B bughawk Medlem sedan juni 2000 1 839 inlägg Du måste köra någon sorts server på Win98-maskinen... På vilket sätt vill du "komma åt" w98-burken från din Linux-burk ?
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
- -pelle- Medlem sedan juli 2000 5 inlägg Om du har delat ut volymer på Windows-maskinen med SMB så kan du enkelt komma åt dessa från Linux genom att använda programmet smbclient. Det finns också ett program som heter smbmount som man kan använda för att montera smb-volymer direkt i Linux filsystem. Se respektive man-sidor för mer information.
/Pelle