webForumDet fria alternativet

Vilken typ av installation av Rh skall jag ta?

Linux & BSD

11 svar · 449 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt att försöka lära mig lite av Linux. Därför beställde jag Pc+ nummer där Rh 6.2 fanns med. Nu har det kommit och jag undrar vad för typ av installation som jag skall ta. En "Workstaion" eller? Och isåfall "GNOME" eller "KDE"?

För mig skall det vara enkelt! Det är det viktigaste. Sen om det är funktionellt är ju bara en bonus

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

mm Workstation...

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Definitivt enklast: workstation. Gnome eller Kde beror på vilket du vill använda. Kolla in www.kde.org och www.gnome.org och kolla på screenshotsen. Välj den som du tycker ser snyggast ut Vad jag har hört så ska KDE kräva mindre av hårdvaran, så har du en lite gammal dator kanske det är bäst att välja den då...

Server vill du inte ha.

0.1% svårare än workstation: Custom. Här får du välja vilka program du vill ha med osv. Är du inte en total nybörjare rekommenderar jag det här.

Pröva dig fram! Det värsta som kan hända är att Linux inte startar

Hårdvaran är det inget fel på så det spelar ingen roll. Och jag är helt grön på Linux så det blir inte Custom.

Vad kör ni själva då?

------------------

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Körde SuSE 6.4 tills förrgår... x-servern och mitt grafikkort går inte ihop så bra......

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag kör den från PC+ jag med. Valde costom för jag ville ha kontroll över vad jag installerade. Men det var inte så bra när jag ville ha PHP med mySQL stöd. Det blev att installera om då eftersom mySQL inte följer med på skivan. Men om du väljer att ha webserver så installeras PHP automatiskt.

Använder KDE som fönsterhanterare eftersom jag kör på en P100 med 48Mb RAM. Den funkar fin fint förutom att det var lite krångel med upplösningen som jag löste ganska snabbt.

------------------
Can you tell a 3 year old what a slow modem is?

nanne.net

Nej server vill jag inte ha. För jag har förstått att det raderar ut allt annat? Vill ju trots allt ha kvar gamla win98

------------------

Japp, server raderar ut allting på alla partioner, _fast_ man kan ju alltid installera Windows efter Linux installationen....

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Ngn som har en brännare och orkar skicka över en Redhat skiva till mig? *födelsedag imorgon*

------------------
fint.

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

IMO är RH dåligt...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Och varför tycker du det...?

[Redigerat av Muzzafarath den 11 aug 2000]

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Eftersom jag har haft massor av problem med RH.. nästa gång jag ger mig på Linux så tänker jag köra någon annan dist...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

378 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
250 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
250 ms — ändringar (db)