webForumDet fria alternativet

Rh installation som hängt sig?

Linux & BSD

19 svar · 630 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Jag misstänker att min Rh installation har hängt sig Det enda som står är: "Skapar loopback-filsytem på enhet /dev/hda..."

Så har det står i säker en timma nu. Och utan att datorn jobbar överhuvudtaget. Om den hade jobbat så kunde jag ju förståt att det bara tog lång tid men som det är nu så tror jag att det har hängt sig.

Är det säkert att göra en omstart nu eller kan det paja saker Har jag så mycket annat till val?

Installationen är en partionless installation av Red Hat Linux 6.2.

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Glöm inte bort att jag varnade dig på ICQ igår...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det finns väl inte mycket annat att göra än att starta om datorn...

Nej jag ser inte heller så mycket att göra Attans också!

*håller tummarna*

------------------

Ja!! Det gick! Nån som har en aning om vad detta kan ha berot på? Om jag nu senare gör ett försök till.

------------------

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vet inte så mycket om just detta sätt att installera RH. Men när det gäller "loopback-filsystem" har jag själv erfarenhet av att det kan ta väldigt lång tid att skapa sådana. Har skapat krypterade filsystem på en 200MB, och det tog flera timmar om jag inte minns fel.

Och eftersom "loopback-filen" i det här fallet skall skapas på en FAT-partition (som inte är ett filsystem som är optimerat för Linux) kan jag tänka mig att det tar än längre tid. Rekommenderar att du inte försöker skapa en allt för stor "looback-fil" (inte större än 800MB - 1GB i.a.f.) då FAT/VFAT inte är speciellt lämpat att hantera så stora filer (FAT32 är väl något bättre kanske).

Personligen skulle jag inte rekommendera detta installationsalternativ (eftersom du inte lär få en speciellt bra bild av vad Linux klarar av - att köra från en "loopback-fil" lär ge betydligt sämre prestanda). Vill du inte lägga Linux på din befintliga disk skulle jag rekommendera dig att köpa till en hårddisk och lägga Linux på den.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Jo jag kan förstå att det tar väldigt lång tid. Men grejen är den att datorn inte jobbar, det borde den väl åtminstone göra? Och att köpa en ny disk. Ja kanske det, men först skulle jag vilja se om Linux är nått för mig. Testar att skapa en installation på enbart en gb då(hade på 3gb innan).

Fungerar inte det så skapar jag en partion specielt till Linux med PM. Märker kag att jag vill ha Linux, då partionerar jag om hdd:n helt och fixar så att jag kan boota med Lilo eller nått.

------------------

Enligt en FAQ hos RedHat så klarar FAT bara filstorlekar på 2GB eller mindre, så där kan du ju ha källan till ditt problem.

http://www.redhat.com/support/docs/gotchas/6.2/gotchas-6.2-4.html#ss4.6

------------------

Iofs så får jag inte nått sådant felmeddelande. Men det skulle ju mycket väl kunna vara problemet! Skall testa igen(efter lanet). Tack!

------------------

FAT16 klarar bara diskar < 2 gb, men med lite trixande från Windows' sida kan man ha större diskar.

De flesta kör ändå inte med FAT16 numer (Chavez: har du Win98 eller Win95B eller nåt senare?). Det "nya" FAT32 (som de flesta har nu?) klarar större diskar.

[Redigerat av Muzzafarath den 08 aug 2000]

Fast det var frågan om filstorlekar nu, inte diskstorlekar (eftersom Linux-partitionen skapas i en enda stor fil på FAT-disken).

------------------

Man kanske borde börja läsa vad folk skriver innan man svarar

[Redigerat av Muzzafarath den 08 aug 2000]

Gjorde ett tredje försök. Nehä. Icke sa nicke, Rh vill inte in på min dator

Denna gången testade jag med en installation på 1,5 gb. Det gick till hälften (alltså en bra bit längre än förra gången) men sedan när den skulle installera gtop - 1.0.5 - 1 så var det stopp

Inga förslag på vad som gick snett denna gången? Det bara hängde sig, och den stod på hela natten så det har inte med tid att göra.

------------------

När jag skulle installera RH på en dator hängde den sig TRE gånger!

Först på fjärde försöket fick jag igång den... Bara för att X skulle hänga sig några gånger och sedan kickade jag ut RH...

Jag ska ladda ner Debian snart... Aah

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Då får det alltså ett försök till Sedan skiter jag i det!

------------------

Stannade den mitt i installationen av paket alltså? Låter inte normalt. Kanske en skadad CD?

Men att installera på en FAT-partition är å andra sidan inte det "normala" sättet att installera Linux, så jag kan tänka mig att det inte är helt problemfritt. Försök installera Windows på en ext2-partition och se om det går så mycket bättre.

------------------

Jag installerade på en Linux-native-partition... Och vid ett tillfälle krashade den innan dens ens hade börjat kopiera paket!

Någon form av hårdvaru-inkompabilitet måste vara boven...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Grafikkortet!?

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Är tveksam.. Installationen hängde sig en gång även med text-mode...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

[strunta i detta inlägg]

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 10 aug 2000]

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)