webForumDet fria alternativet

Konfiguera X !!

6 svar · 424 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hej igen vänner!

Som bekant så satte jag ju igång med Rh 6.2 installationen innan idag och försökte att intallera det. Innan problemet med att det hängde sig så hade jag ett annat problem. Kom till de delarna där man skulle konfiguera X samt välja grafikkort och skärm. Att välja skärm var inte svårt, för det kändes av automatiskt. Så att jag fick rätt modell. När det var kortet så verkade det inte heller vara nått problem, det var också autodetectat. Men hur fungerar det när man skall ställa in minnet för kortet. Är det vanliga minnet? Det stod förinställt på 4mb tror jag. Max alternativ var 12 eller 16. Jag har ju 32, mysko.

Men hur som helst, jag körde med det förinställda efter som det var autodetectat. Sedan kom jag till det stället där jag skulle välja upplösning, gjorde det och valde sedan att testa den konfigueringen. Men det enda som hände var att skärmen blev svart, helt svart. Har en känsla av att det inte skall vara så! Efter en stunds mörker kommer jag dock tillbaka till installationsguiden.

Vad tror ni? Var detta bara en "bugg" i installationsprogget eller kommer det att skita sig även sedan när jag drar igång det på riktigt?

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Låter som hscan och vscan värdena är fel... Leta upp manualen till skärmen och skriv in värdena manuellt så kanske det funkar.

Eller så kan du helt enkelt skippa X och köra med något shell istället

[Redigerat av Muzzafarath den 06 aug 2000]

Värdena var rätt. Förra gången fick jag inte igång det men denna gången gick grafiken. Fast sedan hängde sig det igen

------------------

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

När det gäller minnet så är det inte ditt RAM-minne som avses, utan grafikkortsminnet. Har du 32MB på grafikkortet menar du?

Vilket grafikkort har du?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Jopp jag har 32mb på grafikkortet. Det är ett RIVA TNT2 Model 64 tillverkare Creative.

------------------

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

När det gäller grafikkortet så tycker jag att du ska köra med de lägsta inställningarna nu. Sen när du väl fått allt att fungera så kan du leta rätt på nya inställningar. Jag hade en massa strul just vid installationen med bildskärm - grafikkort, men det löste sig genom att uppdatera configfilerna manuellt, när jag väl var "inne".

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Ok, skall kolla det när jag kommer in.

------------------

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)