webForumDet fria alternativet

Skapa Partioner innan installation av Rh 6.2

Linux & BSD

9 svar · 510 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Har jag fattat detta rätt. Kan jag installera Rh utan att första skapat en partion för det bara jag har opartionerat utrymme kvar på hårddisken? Isåfall är det väl bara till att skaffa Partion Magic och minska min nuvarande C: partion med det antal MB som jag vill ha Rh på?

Förklara!

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

[Redigerat av Chavez den 02 aug 2000]

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Hmm inte Megabyte utan snarare Gigabyte som du ska offra från C:\. Jag har för mig att Red Hat gnällde på för lite utrymme när jag gjorde en "Workstation"-installation ifjol sommar och då var det ca 1 Gig som var opartionerat...

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Chavez kanske menade megabyte som i 1024+ megabyte

Japp, har du fritt utrymme kvar i slutet på disken kan du skapa nya partioner av det (med fips bl.a om du inte vill använda PM).

Jaja, jag skrev kanske lite klumpigt MB. Men 3000-4000 MB är ju trots allt MB

Hade tänkt mig en sådär 3-4 gb, hur mycket skall jag ta och hur mycket behöver man?

Japp, har du fritt utrymme kvar i slutet på disken kan du skapa nya partioner av det

Så jag måste sköra det "manuelt" i installationsprogget? Förklara! Vill inte att det skall bli fel när jag grejjar med sådana saker. Så det är lika bra att ha det klart för sig INNAN man börjar pilla, särskilt som jag inte är helt hundra på det där.

(med fips bl.a om du inte vill använda PM).

Ta det en gång till så att också vi dödliga fattar vad du snackar om PM= Partion magic antar jag? Varför skall man inte använda det?

------------------

[Redigerat av Chavez den 02 aug 2000]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det jag gjorde med min RH installation på delad disk med NT4 var att helt enkelt köra installation med RH tills man ska välja installationstyp. Där körde jag fdisk och partionerade om det lediga utrymmet jag hade (4Gb) med ett boot 20Mb, ett swap 200Mb och resten som (/). Det finns förträfflig information hela vägen och ingen skada är skada är skedd innan man kört write kommandot i fdisk och sen LILO:n. Men just LILO tycker jag verkar vara crap om man har ett annat OS på disken, eftersom det krävs en partion inom 512Mb från början och vem har så liten första partion? Med NT var det lätt att få in ett OS val...men med 95&98 verkar det inte gå,så ibland kan det vara att föredra att boota med diskett.

Så vart det iallafall för mig

------------------
---Jippi!---

-PeW-

1. PM eq Partion Magic (för mycket Perl idag).
2. Det är inte LILO's fel att den inte kan boota partioner som ligger "bakom" 512 mb gränsen. Skyll på BIOS:et!
3. Varför fips? Fips är gratis, vilket jag inte tror PM är (correct me if I'm wrong).

Chavez, Linux kan köras på en hårddisk med 20 mb. 3-4 gb räcker gott och väl En installation med allt i som följer med RH ska ta 1.7 gb (tror jag).

En fråga till dig Chavez: är du säker på att du vill krympa din nuvarande C: och inte göra en full ominstallation (då kan du nämligen välja att RH partionerar för dig)? Personligen så tycker jag att det blir mycket enklare att göra en komplett ominstallation...

En annan fråga: hur länge tog det för din PC+ tidning att komma till dig? Beställde den också, tycker att jag väntat jättelänge nu (en och en halv vecka ).

Fips gör så här: vi säger att du har 1 partion, 50 gb (C:\). Du använder 25 gb av den. Alltså har du 25 gb kvar. De 25 gb:en vill du använda för Linux. Du måste då splitta upp C:\ i minst en partion. Då använder du FIPS. Med det kan du splitta upp C:\ i två partioner: en på 25 gb (för windows) och en till på 25 gb (för Linux). Linux partionen kan sedan splittas om igen (med ett partionerings-program) så att du får en partion till, en swap partion på typ 128 mb.

Problemet med detta är att du måste använda en speciell bootdiskett för att starta linux (eller starta Linux från dos). Varför? Jo, för att när du splittar upp hd:n så här, är det ganska säkert att din Linux partion kommer finnas _efter_ de första 512 mb:n. Vet inte bios om att du har en hd större än 512 mb (om du nu har det). Så när din dator startar kan den bara komma åt de första 512 mb:n och allt som kommer efteråt "finns inte". Därför rekommenderar jag en helt ny-installation.

(Förlåt om jag förklarar dåligt förresten ). Folk får gärna rätta mig också, det har förmodligen smugit in sig några fel här och där.

Nä, vet du vad jag tycker du ska göra: exprimentera. Funkar det inte? So what? Installera om. Fast det är ju inte så bra om du har mycket som du vill ha backup på...

Mer kommer imorgon, nu måste jag sova...

[Redigerat av Muzzafarath den 02 aug 2000]

[Redigerat av Muzzafarath den 02 aug 2000]

[Redigerat av Muzzafarath den 03 aug 2000]

Du kan ha fyra så kallade "primära partioner" (de är "riktiga partioner"). Du kan ha väldigt många "logiska partioner" (hur många vet jag ej, tror det var 15). Varje logisk partion finns "i" en så kallad "utökad partion". En utökad partion är som en container: i sig själv innehåller den ingenting, man måste lägga någonting i den (logiska partioner t.ex). Logiska partioner existerar egentligen inte, men de finns där ändå. När du sparar någonting på en logisk partion, sparar du det egentligen på en utökad partion, men det är så fiffigt att logiska partioner ändå beter sig som "riktiga partioner". De är magiska Man kan bara ha en utökad partion per hårddisk.

Vill du kunna starta Linux från hårddisken så måste din /boot partion (där allting som behövs för att starta Linux ligger) ligga före de första 512 mb:n. Samma sak gäller om du vill starta Windows från hårddisken: du måste ha en Windows partion före de första 512 mb:n. Jag skulle tro att Linux behöver 20 mb och Windows 200-300 mb.

1: primär partion - 200-300 mb (för windows).
2: primär partion - 20 mb (/boot).

Nu kan din dator boota både Linux och Windows (förutsatt att de är installerade såklart ). Men resten då? Du behöver ju nånstans där du kan spara dina Linux filer/program och nånstans där du kan spara Windows saker (den första Windows partionen är bara till för C:\Windows). Linux funkar också bäst med en swap partion (men det är möjligt att använda en swap fil). Den behöver vara typ 64-128 mb. Så vi behöver 3 partioner till, 5 partioner allt som allt.

Men eftersom vi inte kan ha 5 primära partioner måste vi lägga alla "data" partioner i en utökad partion.

3: utökad partion - hur stor den är beror på hur mycket plats du har kvar, du skall se till så att den tar upp resten av hårddisken.
4: logisk partion - Linux rot partion (/).
5: logisk partion - Linux swap, 64-128 mb.
6: logisk partion - Windows data.

Partion 4 kommer att börja där den utökade partionen startar, och partion 6 kommer att sluta där den utökade partionen slutar (så dom "overlappar"). Hur stora de logiska partionera är får du bestämma, jag vet ju inte hur stor din hd är eller hur mycket plats du vill ha för Linux respektive Windows.

Tänk på att jag aldrig har testat den här konfigurationen (eller partionerat om hårddisken), men jag har läst så många tutorials och HOWTOs om partionering nu att jag är 98% säker på att den funkar. Om någon ser något fel med det här, säg gärna till

Hoppas jag har gjort dig lite klokare

Ett tips: se till att ha en Win98 boot-diskett, och se för allt smör i Småland till att du kan komma åt din CD-ROM spelare med den!! En gång drabbades jag av ett nasty virus. Startade datorn med min Win95 diskett. Formaterade hårddisken, satte i Windows CDn i driven, skrev d:\... Inget hände! Försökte med alla bokstäver, och till slut kom jag fram till att jag inte hade några drivrutiner till den. Det är alltid lika skoj att be en kompis ta med sig sin CD-ROM ner till dig och sedan installera den i din egen dator

Mer kommer snart...

Oj oj, tack för allt som du skriver! Jag läser och läser och snart har jag nog lyckats att ta till mig det. Hoppas jag iaf

Enda problemet är att jag inte har några backupper, inte ens på Win98. Skivan har kommit bort.
Så jag skall skaffa det och sedan skall jag sätta igång med allt som du säger. Du kanske skulle kunna tipsa om nån bra HOWTO så att jag kan läsa om detta själv. Har bara Red hat installation guide och den tycker jag är rätt rörig

Men jag ser ändå fram imot mera från dig!

PS. Det tog ca två, två och en halv vecka för tidningen att komma. Skickade också efter nummret som handlade om hdd:n och partionering så det intensivpluggas på flera fronter från mig nu

------------------

[Redigerat av Chavez den 03 aug 2000]

http://new.linuxnow.com/docs.shtml

Där borde finnas något (kolla in "OS Migration").

http://new.linuxnow.com/docs/content/LDP/install-guide-3.2/install-guide-3.2.html/ node1.html

Bra online bok.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är inte LILO's fel att den inte kan boota partioner som ligger "bakom" 512 mb gränsen. Skyll på BIOS:et!

OK! DUMMA BIOS! Men varför fungerar det att kopiera in linux bootsektor till NT:ns boot.ini och sedan starta linux från NT menyn på en NT partion som var 2Gb...där gällde inte några 512Mb som gräns. Utifrån det drog jag parallelen med NTLoader och LILO. (med NT så använder man inte LILO)

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 03 aug 2000]

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)