Du kan ha fyra så kallade "primära partioner" (de är "riktiga partioner"). Du kan ha väldigt många "logiska partioner" (hur många vet jag ej, tror det var 15). Varje logisk partion finns "i" en så kallad "utökad partion". En utökad partion är som en container: i sig själv innehåller den ingenting, man måste lägga någonting i den (logiska partioner t.ex). Logiska partioner existerar egentligen inte, men de finns där ändå. När du sparar någonting på en logisk partion, sparar du det egentligen på en utökad partion, men det är så fiffigt att logiska partioner ändå beter sig som "riktiga partioner". De är magiska
Man kan bara ha en utökad partion per hårddisk.
Vill du kunna starta Linux från hårddisken så måste din /boot partion (där allting som behövs för att starta Linux ligger) ligga före de första 512 mb:n. Samma sak gäller om du vill starta Windows från hårddisken: du måste ha en Windows partion före de första 512 mb:n. Jag skulle tro att Linux behöver 20 mb och Windows 200-300 mb.
1: primär partion - 200-300 mb (för windows).
2: primär partion - 20 mb (/boot).
Nu kan din dator boota både Linux och Windows (förutsatt att de är installerade såklart
). Men resten då? Du behöver ju nånstans där du kan spara dina Linux filer/program och nånstans där du kan spara Windows saker (den första Windows partionen är bara till för C:\Windows). Linux funkar också bäst med en swap partion (men det är möjligt att använda en swap fil). Den behöver vara typ 64-128 mb. Så vi behöver 3 partioner till, 5 partioner allt som allt.
Men eftersom vi inte kan ha 5 primära partioner måste vi lägga alla "data" partioner i en utökad partion.
3: utökad partion - hur stor den är beror på hur mycket plats du har kvar, du skall se till så att den tar upp resten av hårddisken.
4: logisk partion - Linux rot partion (/).
5: logisk partion - Linux swap, 64-128 mb.
6: logisk partion - Windows data.
Partion 4 kommer att börja där den utökade partionen startar, och partion 6 kommer att sluta där den utökade partionen slutar (så dom "overlappar"). Hur stora de logiska partionera är får du bestämma, jag vet ju inte hur stor din hd är eller hur mycket plats du vill ha för Linux respektive Windows.
Tänk på att jag aldrig har testat den här konfigurationen (eller partionerat om hårddisken), men jag har läst så många tutorials och HOWTOs om partionering nu att jag är 98% säker på att den funkar. Om någon ser något fel med det här, säg gärna till 
Hoppas jag har gjort dig lite klokare 
Ett tips: se till att ha en Win98 boot-diskett, och se för allt smör i Småland till att du kan komma åt din CD-ROM spelare med den!! En gång drabbades jag av ett nasty virus. Startade datorn med min Win95 diskett. Formaterade hårddisken, satte i Windows CDn i driven, skrev d:\... Inget hände! Försökte med alla bokstäver, och till slut kom jag fram till att jag inte hade några drivrutiner till den. Det är alltid lika skoj att be en kompis ta med sig sin CD-ROM ner till dig och sedan installera den i din egen dator 
Mer kommer snart...
[Redigerat av Muzzafarath den 03 aug 2000]