webForumDet fria alternativet

Diverse frågor

5 svar · 437 visningar · startad av Muzzafarath

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Hallå alla glada Linux människor!

Efter att i 6 år ha använt DOS och en massa Windows versioner skall jag nu ta steget och installera Linux - närmare bestämt Red Hat 6.2 (som följde med PC+ 6/00). Jag behöver lite hjälp.

Min hårddisk är 30 gb stor. Det finns två partioner på den: en 380 mb partion (som jag ej vet vad den används till), och en FAT32 partion på 28,2 gb (för Win98). Den första partionen fanns med när jag köpte datorn, det är därför jag inte vet vad den används till.

Nåväl, efter att ha läst diverse Linux tutorials vet jag fortfarande inte hur jag ska dela upp min hårddisk. Jag skulle vilja köra Win98 och Linux paralellt, 15 gb till Windows och 15 gb till Linux. Skulle då vilja använda nån boot-manager (Lilo) för att kunna välja mellan Win och Linux vid uppstart. Om jag har förstått det rätt så måste _både_ min Linux rot-katalog och Windows partion ligga inom 1024 cylinder på hd:n (har jag rätt?). (Sedan kan jag ju ha en annan partion för Linux-data och ytterligare en FAT32 partion som används för data någon annanstans på hd:n). Sedan behövs det en swap partion för Linux.

Det blir 5 partioner. Men BIOS begränsar väl antalet partioner på en hd till 4? Eller? Hur skall jag lösa detta?

Har läst att Win98 måste ligga på första partionen på första hårddisken för att boota. Är detta rätt?

Jag har en mus med en sån där liten rullkula i mitten (väldigt bra att ha). Funkar rullkulan i Linux?

Kommer Red Hats installations-program låta mig partionera om hd:n (som SuSE's käcka YaST2), eller måste detta göras innan jag startar installationen?

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jepp Red Hat's installationsprogram låter dig att partionera HD:n fast det sköter sig självt om du vill... [borde tas bort]
har även för mig att Linux inte pallar av partioner större än 2 Gigabyte nån kanske verifierar detta senare nu när jag har tagit upp det....
[/borde tas bort]

Redigering1: "borde tas bort" men jag är forfarande inte överbevisad.... men åh andra sidan hittar jag inte artikeln jag vill refferera till

Redigering2: Jag hittade källan till min information och den sa max 8 Gigabyte per partion. Mikrodatorn nr 7 2000 sid 44...

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

[Redigerat av Klös den 31 jul 2000]

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Jag har två 20GB diskar i min linuxmaskin varav den ena är 3 + 17 och den andra ej delad...

Linux' gamla ext filsystem klarar inte av diskar större än 2 gb, det har du rätt i. Men nu finns det nya ext2fs filsystemet som klarar av 4 terabyte.

[Redigerat av Muzzafarath den 31 jul 2000]

Det där med 4 partioner var ju bara primära partioner, så det problemet är löst. Men det skulle vara trevligt om jag kunde få svar på resten av mina frågor Här är några nya:

* Hur bra är FAT32 stödet i Linux? Kan jag skriva och läsa filer från en FAT32 partion?

* Funkar USB i Linux? Jag har en skrivare (HP DeskJet 930C) och en scanner (HP ScanJet 3300C), båda inkopplade på var sin USB-port. Det spelar ingen större roll om scannern inte funkar i Linux, men det skulle vara trevligt om skrivaren funkade (annars kan jag ju alltid skriva ut från Windows).

* Sedan undrar jag lite om det här med modem. Har ett internt PCI modem (ej ett Winmodem) från Diamond (ett SupraSST 56i PRO). Vet nån om det funkar med Linux?

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

* Hur bra är FAT32 stödet i Linux? Kan jag skriva och läsa filer från en FAT32 partion?
Hej.
Inga problem med FAT32.
Ang USB kan inte uttala mig då jag inte har nån USB-pryl.
Men det finns stöd i kerneln så omöjligt är det inte... = )
Ditt interna modem borde funka, det enda interna jag provat under Linux var ett Lucent Winmodem vilket fungerade kanonbra.
Lycka till
/Adam

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)