ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg För ett tag sedan så var jag fast beslutsam om att testa Linux. Men nu är jag osäker. Hur hög är tröskeln egentligen? Är det väldigt svårt och är det väldigt stor risk att man träffar på problem?
Övertyga mig 
------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A>
UIN: 73975020, endast vettiga människor tillåtna :)
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg En vanlig standardinstallation av t ex Redhat är i normalfallet mindre smärtsam än en windowsinstallation. Bara att köra igång installationsprogrammet, svara på några frågor och några minuter senare är du igång, med grafisk miljö och allt.
Hårdvara brukar inte vara något problem, såvida man inte har något extremt konstigt i sin burk.
De flesta inställningarna kan man numera sköta ifrån en grafisk "kontrollpanel".
Kort sagt: tröskeln är inte särskilt hög för att komma igång, men vill man börja mecka med mer avancerade saker kan den bli hur hög som helst - bestäm själv 
------------------
CF
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Då skall jag bara skaffa mig en burk att köra det på. Sedan kör vi!
------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A>
UIN: 73975020, endast vettiga människor tillåtna :)
8787Medlem sedan feb. 200330 inlägg Skulle rekomendera SuSE
Hej!!!
Tredje gången jag installerade Linux på min dator (jag har en tendens att testa olika distar) installerade jag SuSE 8.0. Måste säga att jag tycker SuSE's installatons&grafiska konfigureringsprogram YAST2 är det bästa av dom jag prövat, mycket lättläslig, bra förklaringar, snyggt och välarbetat. En annan bra sak är att man kan partitonera om hårddiskarna vid installation utan att sabba datan som redan finns på disken.
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg
cf skrev:
En vanlig standardinstallation av t ex Redhat är i normalfallet mindre smärtsam än en windowsinstallation. Bara att köra igång installationsprogrammet, svara på några frågor och några minuter senare är du igång, med grafisk miljö och allt.
Hårdvara brukar inte vara något problem, såvida man inte har något extremt konstigt i sin burk.
De flesta inställningarna kan man numera sköta ifrån en grafisk "kontrollpanel".
Kort sagt: tröskeln är inte särskilt hög för att komma igång, men vill man börja mecka med mer avancerade saker kan den bli hur hög som helst - bestäm själv 
------------------
CF
instämmer. Det är inte alls svårt att komma igång. Man lär sig lite grundläggande kommandon och sen är det bara att köra.
Chavez> Jag hade samma tankar som du har när jag skulle börja. Nu är jag glad att jag "kom över" dem :) Linux är faktiskt enklare än windows ibland :bire
nu kör jag slackware och det va inga problem att installera. Möjligen liite svårare än rh, men inte mycket (då har jag inte kompilerat kärna o så själv förstås)
lycka till! :)
NephMedlem sedan apr. 200349 inlägg Allt beror på vad man vill göra
vill du ha en workstation ?
ja då är linux lättare än windows (iaf suse, redhat och mandrake)
detta på grund av att du får med det mesta du behöver i linux, så som openoffie, mail etc..
vill du ha en server ?
då är det lite mer trixande med linux
windows har många wizards som fixar en del
å andra sidan är linux mycket mer flexibel & stabilt
Lycka till
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg
Neph skrev:
vill du ha en server ?
då är det lite mer trixande med linux
det kan jag inte hålla med om. min första linuxinstallation (rh 6.1) funkade som server out of the box i princip. apache/mysql/php, samba, ftp, ssh, telnet.
sen kan jag väl iofs inte påstå att den hade säkerhet i NASA-klass, men ändå - den funkade ;)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Förhoppningsvis har Chavez kommit över tröskeln nu, med tanke på att tråden startades 2000-07-02 :e