Hejsan
Jag installerade Mandrake för några dagar sedan och har tänkt att lära mig ltie om Linux. Men när man nu lägger ner så mycket tid och energi på att lära sig Linux så tänkte jag att kanske det finns någon annars Linux distribution som är bättre? Eller är det som baken? Jag har fastnat för Mandrake och Enlightenment, men är lite kluven där också. Gnome är ganska smidigt men det känns nästan lite som att fuska och man verkar inte heller lära sig grunderna lika bra som om man bara skulle använda t ex Enlightenment.
Kommentarer och svar på mina frågor skulle vara trevligt
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Tycker bara det är bra om det är enkelt att komma igång. När jag började med RH 5.2 var det en hel vetenskap bara att få igång X, komma ut på nätet o.s.v. Och då är det lätt att tappa musten som nybörjare.
När du väl lärt dig ditt system nog mycket för att kunna arbeta med det dagligen så kommer kunskaperna ändå, allt eftersom. Försök inte lära dig allt på en gång. 
Ett tips är att arbeta en del med skalet (bash rekommenderas - är standard när du skapar en ny användare i majoriteten av distar). Grundläggande kunskaper i att arbeta med skalet är en stor fördel när du sedan skall gå vidare.
Vilken dist. du väljer spelar mindre roll. De kretsar alla runt samma kärna. Men ta inte någon som är allt för ovanlig, eftersom det kan vara svårt att få hjälp. Känner du redan någon som kör Linux så installera samma dist. som den personen. Då har du någon att vända dig till vid problem.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >