webForumDet fria alternativet

Samba

4 svar · 405 visningar · startad av nanne

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Försöker få kontakt med min linuxkärra från windows men det går inte så bra. Kan pinga maskinen i fråga från windows men den kommer inte upp i listan över datorer.

*funderar på vad ni behöver för info för att hjälpa*

Har konfat hosts på båda maskinerna

192.168.0.1 linux.hybris.se linux

Är min burk men den kommer inte upp ändå

------------------
Can you tell a 3 year old what a slow modem is?

nanne.net

Det verkar som att samba inte är igång. Enligt min bok ska jag skriva smb start i katalogen /etc/rc.d/init.d/
Det finns en fil där som är ett shellscript men när jag försöker köra den så får jag bara Bash: command not found.

------------------

nanne.net

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Till 99.9% beror det felmeddelandet på att du inte har katalogen ./ (den du står i för tillfället) i din $PATH, så skalet hittar inte filen som skall köras. Torde vara ett av de vanligaste felen bland f.d. DOS- / Windows-användare.

Skriv detta i stället:

./smb start

Eller använd full sökväg till scriptet. Lägg inte till ./ i $PATH för root bara, vad du gör (säkerhetsrisk).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

TomasMedlem sedan feb. 200090 inlägg

[ignorera]

------------------
tl@beta.telenordia.se
http://oviss.framtid.nu

[Redigerat av Tomas den 26 jun 2000]

Nu är det igång men jag klickar på linuxburken så får jag inte upp några kataloger. Jag har nätverkskonton och sånt men det kommer inte upp nån ruta för att logga in sig. :/

Kikade på smb.conf här på jobbet och såg att de kataloger som syns ligger angivna där. Så jag återkommer om det funkar.

En sak till. När jag försöker surfa till maskinen så får jag upp 403 Permission Denied.

------------------

nanne.net

[Redigerat av nanne den 28 jun 2000]

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb