webForumDet fria alternativet

Boktipset.

2 svar · 446 visningar · startad av nanne

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

*ninaninaninananananinananinanananinanananinanananina*

Köpte mig boken "Linux för alla" av vår allas dataguro Jesper Ek. Läste igenom de första kapitlen igår och det ser lovande ut.

Boken vänder sig till nya oerfarna användare som vill testa linux. Redhat 6.1 medföljer och hela två kapitel är dediterat till hur man installerar, skapar partiationer, konfiguerar LILO etc.etc. Det finns även ett kapitel om hur man får burken att funka i ett windows nätverk samt hur man sätter upp Apache.

Boken kan ibland vara lite väl övertydlig. Men för de som bara har erfarenhet av sin personalköps dator med windows kanske det är nödvändigt.

Boken får 4 disketter av 5 möjliga.

------------------
Jag har ingen chans...

nanne.net

TomasMedlem sedan feb. 2000220 inlägg

*nickar och instämmer*

------------------
tl@beta.telenordia.se
http://oviss.framtid.nu

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Bläddrade igenom den lite snabbt, och när jag såg deras tips om hur man blir av med dessa "core-dumps" som skapas vid programfel så slutade jag läsa (nu kommer jag inte ihåg hur detta "tips" löd, någon kanske kan återupplysa mig, men jag kommer ihåg att det var ungefär så dumt som det kunde bli).

Fick alltså intrycket att boken innehåller en del direkta sakfel, och det är den sämsta egenskapen en nybörjarbok kan ha (eftersom nybörjare är de som har svårast att avgöra vad som är rätt eller fel).

PS. Det rätta sättet att bli av med "core-dumps" är att ha med följande rad i /etc/profiles

ulimit -c 0

(Under förutsättning att man kör bash - i tcsh finns 'limit' för att åstadkomma samma sak). DS.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)