nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Installerade Mandrake 7 igår. Stort plus var att man kunde välja att installera Apache, MySQL och PHP3. Men den hittade inte mitt nätverkskort. Jag har ett D-LINK 220 ISA kort 
Har iof ett PCI kort i en låda nånstans men jag vill ju inte in och meka i onödan.
Jag har alltså noll koll på hur man gör 
------------------
Jag har ingen chans...
nanne.net
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Personligen kör jag redhat, men jag provade mandrake för inte så länge sen... saken är den att om den inte kan autodetecta kortet så måste man fylla i uppgifterna själv.
så.. leta rätt på irq:n och I/O-adressen, och välj typ "ne2000 compatible" i installationsprogrammet.. där måste du skriva in irq: "9" och i/o: "0x280" <- viktigt att du skriver adressen exakt på den formen, annars funkar det ej. (280 till exempel)
kort och gott.. var säker på att du har rätt inställningar, så ska det funka... det är lika bra att göra det rätt med en gång, det kan bli lite jobbit att göra sakerna i efterhand.
... när vi ändå diskuterar nätverk... har ett PC-card nätverkskort, nån som vet hur man får igång det i linux? har redhat 6.0 tror jag.. bärbar dator (bärbar och linux.. suck)
Peter Bredlöv
http://www.scorpiondata.com
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Problemet är att jag inte vet vilken IRQ och I/O adresser kortet sitter på
hur får jag reda på det? ...
------------------
Jag har ingen chans...
nanne.net
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg ja då blir det lite svårare förstås. vissa kort har sina inställningar på själva kortet, dip-switchar eller nått.. men jag antar att det inte är så med ditt kort?
då brukar det följa med en diskett med ett litet program man kör i DOS där man kan ändra adresser och sånt. det sparas sen i en minneskrets på kortet.
Om DET inte funkar, prova att pluppa i kortet i en windows-dator och kolla om den kan autodetecta kortet.. (kontrollera så att det funkar oxå, windows detectar ofta fel)..
om inte DET funkar..... så finns det program som kan läsa av vilka irqs och sånt som används, då är det bara att köra en gång utan kort och en gång med, och kolla vilka andresser som helt plötsligt blev upptagna.. och om inte DET funkar... så kan jag inte komma på nått mer.. iaf inte nu 
Peter Bredlöv
http://www.scorpiondata.com