webForumDet fria alternativet

Göra .exe fil

Programmeringur Mac OS, Unix, Linux & BSD

1 svar · 320 visningar · startad av Tobias

Medlem sedan jan. 200133 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har downloadat en mac applikationsfil med hotline på PC. När jag för över den till Mac, så anser Mac OS den är ett dokument (om man tar ÄPPLE + I). Hur gör jag den till en applikation så det startar? Om jag dubbelklickar den så får jag bara en lista med program som jag ska öppna den med.

med vänlig hälsning

Tobias

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Det kan blir lite krångligt såhär, men det borde funka: ;)

1. Ladda hem File Buddy och packa upp.
2. Öppna File Buddy, välj "Get Info..." och välj din nedladdade fil i fönstret som kommer upp.
3. Skriv APPL under "Type". Det betyder att filtypen är Application, dvs progam. Det är den här informationen som ersätter andra plattformars filändelser.
4. "Creator" borde också ha nån information. Det är den här informationen som kopplar samman programmets filer med själva programmet. Om det står nåt där kan du lämna det så antar jag, annars kan du bara skriva in nån fyrabokstavskombination.
5. Spara och öppna.

Det finns ju fortfarande en risk att programmet inte öppnas, och att den kanske inte känner igen filer den tillverkar om Creator är fel. När den väl är igång och kanske tillverkar en preferencesfil kan du leta upp den i systemmappen>programinställningar och öppna den med File Buddy också. Där borde rätt Creator stå och du kan ändra i programmet. Blev det för krångligt nu förresten? ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)