webForumDet fria alternativet

dns-adresser

5 svar · 339 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hur gör jag för att lägga till lokala dns-adresser på en mac?
jag har en webserver på det lokala nätverket med en spec. hostheader. Hur gör jag för att ställa in så att mac:en kan surfa direkt på den adressen till det lokala ip-numret?

nån som vet?

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag *tror* det är:

atp://ip-nummret

Det borde betyda Appletalkprotokoll eller nåt sånt.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Skapa en fil i System Folder/Preferences som du t.ex kallar 'hosts'. Editera filen och lägg till dina lokala domäner så här (ett domän per rad):
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
myhost.mydomain.com A 128.1.1.1

Öppna TCP/IP-kontrollpanelen och sätt user-mode till advanced och välj "Select hosts file". Välj filen du skapat.

Klart! Testa att skriva in något av de lokala domäner du angivit och se att det funkar.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Har samma problem som fredrik men hittar inte på någon tcp-ip inställning där man kan välja usermode=advanced, var finns den?
(har mac-os 9)

------------------
Motto: Flest If-taggar vinner!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Finns under Edit menyn (MacOS 9.2) när du har TCP/IP-konfigurationen uppe (eller Äpple-U).

Har iofs inte använt hosts fil på en mac men ser inte den ut så här (ser så ut i Windows och Unix)?

192.168.0.1 www.mindoman.com

------------------
If you can't convince them, confuse them.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nej, jag är rätt säker på att det måste vara med ett A, fär att tala om att det är en A-adress. Det kan dock ha ändrats sedan jag hade anledning att pilla med host-filer på Mac.

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
myhost.mydomain.com A 128.1.1.1

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)