webForumDet fria alternativet

Hur göra jugoslaviska tecken?

Språk

11 svar · 809 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

På sistone har vi fått in en nisse i kårstyrelsen med ett jugoslaviskt namn och när jag ska renskriva protokollen får jag inte till de där extragrejorna de har hängt på bokstäverna. ;)

Det jag far efter är främst s och c.

S'et får jag inte till alls, medan om jag försöker göra c med accenten blir det ´c, dvs den accepterar inte c som en bokstav som kan ha accent. :l

Jag har kikat länge och väl under Tangentbordslayout utan att finna nåt och försökt hitta nåt i Teckenuppsättning utan att hitta nåt vettigt.

Bilden har jag fixat till i Photoshop, men det hjälper ju inte mycket när jag skriver i Word... ;)

Förslag?

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Förslag: klippa och klistra? Om du nu har tillgång till tecknen någon annanstans :)

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Eh, jag har ingen lust att sitta och klippa in bilder i olika storlek direkt - exemplet har jag som sagt gjort i Photoshop, ett program inte helt kompatibelt med Word... ;)

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det finns typsnitt med dessa fillevipper då jag inte tror att man kan få fram s:et på våra skrivbord. Jag vet att jag gjorde lite trycksaker på polska bland annat. Jag ska se om jag hittar dem.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

trodde inte man orkade bry sig om dom där extragrejjerna...fast det är ju klart.. lite jobigt att ingen kan uttala mitt efternamn (Sopovic).... fast inte så att extragrejjerna hjälper i sverige.

Var det en uppmaning från honom.. eller ville du bara vara snäll? *nyfiken* :)

------------------
Skateboarding since 1986

"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det funkar ju i Windows så det borde ju gå i MacOS, annars kanske det är dags att byta ;) :e.

I värsta fall så kanske du kan flytta Worddokumentet till en PC och skriva in de sista saknade teckena där, innan du skriver ut (vilket iofs verkar ganska omständigt).

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

[Redigerat av sgtpepper den 08 jan 2002]

eureca: Både och. Jag satt och funderade över hur fan han skrev det när han kom och undrade om det var svårt att göra. :e

*sparkar sgtpepper i baken*
Nja, med tanke på att jag gör detta varje vecka känns det som om det är lite väl mycket jobb... ;)
Fast å andra sidan - om jag fick en pc också på rummet skulle jag nog stå ut med det... :e

Petra: Tack, jag ska pilla lite med de där fillevipperna :e under dan. :)

------------------

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Var det de här tecknen du var ute efter?
/R *ASG* de ville inte komma fram i HTML allt efter tecknen blev raderat när jag postade...
Men en liten Guide: Infoga --> symbol --> välj teckensnitt Tahoma och leta lite så bör du finna de tecken som du söker. Funkade iaf på PC.

[Redigerat av Klös den 08 jan 2002]

På pc ja, men Mac kör tydligen med en annorlunda teckenuppsättning där en del är med och andra inte med. :l

------------------

Medlem sedan dec. 200139 inlägg

Om du använder os X är det bara att gå till tangentsbordsmenyn välja svensk + extended roman
så finns de där....

obs. funkar inte i word X

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

I det här inlägget ser iallafall å, ä och ö konstiga ut för mig. Det roliga är att de ersätts med jugoslaviska s! :D Då borde det väl inte vara så grymt svårt att lyckas skriva ssjälv? ;) Om Det är likadant på din dator kkan du ju bara ta att kopiera, stefan.. ::e

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

Hmm, de ser klart skumma ut - får kolla på måndag hur det ser ut på Macen, som för övrigt kör MacOS 9.1. ;)

------------------

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)