Jag vill ha tag på det programet. Vart får jag tag på det till mac?
Jag har kollat på Office 2001-skivan. Finns inget som heter Access där =/
Hjälp!
9 svar · 436 visningar · startad av bassebhu
Jag vill ha tag på det programet. Vart får jag tag på det till mac?
Jag har kollat på Office 2001-skivan. Finns inget som heter Access där =/
Hjälp!
Access finns inte för mac. Så illa är det.
Föregångaren FoxPro fanns för Macen, men det programmet såg jag i MS Magazines lista över Mac OS-program 1997. Idag finns inte Access.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Men hur ska jag då skapa databaser när jag ska asp:a? Finns det någon annan slags databaser jag kan skapa i stället med något annat program?
Var kan jag köpa det programmet i så fall, eller ladda ner vore ännu bättre om det finns något gratis nånstans.
mvh: basse
Vet inte hur ASP funkar med FileMaker Pro, men det är ju annars ett bra databasprogram. Det lustiga är förresten att Mac OS X har stöd för Access, men det finns inga program. :e
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Kan man inte köra mySQL eller nåt liknande? Då får du väl lägga till information i databasen genom script.. ;) Filemaker Pro och andra relationsdatabaser gör sig väl inget vidare på nätet vad jag har förstått.. ;) Annars kan man väl lägga lasso eller nåt liknande mellan, men det kostar väl pengar.. ;) *inte alls hemma på området*
------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com
Nu är man inte alltid fri att välja teknik själv och det kanske är så för vår frågeställare. Kanske hans webbhotell endast stödjer ASP, ja så får man hålla sig till det.
ASP och Access är alldeles utmärkt för webben. Det finns månhga slöa webbplatser skrivna i ASP men det beror inte på språket i sig, utan på slöa programmerare som inte orkar optimera koden. Så är det.
En variant kan vara att köra SoftWindows... men det kanske inte heller är så lockande. Ärligt talat, det finns inget sätt att modifiera Accessdatabaser från en Mac.
Om du kommer äver en PC, tänk på att det är i det större Officepaketet som Access finns.
Du kan nöja dig med Office 97 om du vill. Det finns egentligen inga fördelar med Office 2000, man kan gör i stort sätt samma sak. Det finns en sak som skiljer och kommer du dit berättar jag vad det är! :-)
Access finns f.ö bara i Pro-versionerna av Office.
Ähhh! Skit samma. Då får jag väl fortsätta be andra göra databaserna åt mej. Eller ladda ner färdiga script och sno databaserna som jag oxå brukar göra.
tack pojkar och flickor
Om du/ni har tillgång till pappersversionen av Ny Teknik kunde man i gårdagens utgåva läsa "Viktigaste programmen sist klara för Mac OS X. Annars finns över 1500 program redan klara."
Det var en helsida där man bland annat kunde läsa "Bland databasprogrammen dominerar Filemaker stort för Macdatorer. Microsoft har till och med avstått från att göra sitt kalkylprogram Access för Mac OS X på grund av detta."
Kolla in www.nyteknik.se de kanske lägger ut artikeln senare.