...
...
11 svar · 270 visningar · startad av bassebhu
...
http://cgi.webforum.nu/ssi/rules.shtml
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Ge dig SirPeter. Det är väl inte första gången någon frågar om detta. Jag har sett svar på andras frågor om dessa saker så varför inte hjälpa till nu också?
Detta är ju en liten kluven fråga, men att ladda ner mp3-filer av låtar som man själv har i skivhyllan är ju inte olagligt, så jag kan väl säga att du kan ju kolla in programmet MacSatellite. Men tänk på att om du laddar ner låtar som du inte innehar begår du ett brott och något som vi på webForum inte förespråkar.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
AndreasC>> Har du sett svar på en fråga om ifall någon har en server som man kan ladda ner mp3'or från menar du? En sån server är inte bara emot wF-reglerna utan även olaglig att ha så det är väl solklart, fast det får de som modererar ta ställning till. Jag ville bara att han skulle tänka sig för eftersom han frågade efter nåt som strider på detta forums regler.
------------------
En kompromiss är konsten att dela en kaka på ett sånt sätt att var och en tror att han har fått den största biten.
Kort: En mp3–server är inte per definition olaglig – tex egna låtar står det dig fritt att sprida bäst du gitter. ;)
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Q>> Jo och det är ju självklart att det var en sån han menade med eller hur? :l
Som sagt, det blir en tolkningsfråga som skall bli kul att se hur den slutar så man vet vad som kan frågas efter här framöver. ;)
------------------
En kompromiss är konsten att dela en kaka på ett sånt sätt att var och en tror att han har fått den största biten.
Sådärja, nu har jag ett fungerande tangentbord igen, så nu kan jag lägga ut texten lite. ;)
SirPeter: Visst begriper jag att det som efterfrågas inte direkt handlar om att hitta Bengt-Magnus egeninspelade hyllningssång till Blomstermåla IF, men det som retar mig till vansinne är att folk i gemen sätter likhetstecken mellan filformatet mp3 och olagligheter.
Jag tolkar reglerna som att det är okej att fråga om programmen, hur dessa program fungerar och så vidare, men att sprida ipnummer till diverse servrar direkt uppmanar till att tanka (företrädesvis) copyrightskyddade filer.
Men om nån annan har en bättre uppfattning får jag väl ändra mig. ;)
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Q>> Det är ju exakt det jag har försökt få fram här med. ;)
Fast det verkar tydligen vara okej eftersom ingen annan har reagerat. :l
------------------
Det är väl ungefär som "guns doesn't kill people, people kill people". Dvs det är inte olagligt att inneha ett vapen men det är däremot väldigt olagligt att använda det (förutom givetvis att träningsskjuta på skjutbanor).
Att fråga efter program är alltså inte olagligt men att erbjuda låtar, servrar osv och uppmuntrar det stider mot webForums regler. Det är ju inte olagligt att ladda hem en låt med Phil Collins om du själv har CD:n med musiken och i princip hade kunnat göra en mp3-fil själv av just den låten.
Nu är denna tråd lite gömd och har inte så mycket med Mac OS att göra så kanske det vore mer intressant att diskutera det juridiska under rätt forum istället??
Frågeställaren har fått ett svar och det är inte på något sätt något som bryter mot reglerna eller är olagligt.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Okej, då vet vi vad som gäller nu. Tack
------------------
Audiogalaxy
Jag har använt Audiogalaxy en tid och det fungerar lite annorlunda... Bevisligen fungerar det för dig. Själv kör jag Windows men om bara mjukvaran fungerar så borde plattformen inte vara avgörande faktor för funktionaliteten.
Man kan gå med i de olika grupperna, allt efter musiksmak. I de olika grupperna finns det folk som skickar massutskick av filer. Jag skulle tro att det är en rätt stor del som inte är stulen musik men det beror säkert på vilken grupp du är med i.
Jag är bara med i fyra grupper men det strömmar in kanske en GB musik i veckan.
---
Hoppas jag inte bryter några regler då tanken är att *beskriva hur det fungerar*.