webForumDet fria alternativet

ICQ & filetransfer

4 svar · 299 visningar · startad av KarlTomas

KarlTomasMedlem sedan okt. 2000885 inlägg

Min kompis har en bärbar mac med en sk Airport vilken troligen har inbyggd brandvägg. Han kan ingenting om datorer, och jag kan ännu mindre om mac.

Nu är problemet att jag inte kan skicka filer till honom. Får upp felmeddelande om "cant establish DIRECT Connection to user".

Jag tror att han måste klicka i nån inställning om att han sitter bakom brandvägg, men han är ju helt fel man att kolla sånt.

Är det någon som kan förklara här hur man ställer in sin mac-icq att man sitter bakom en brandvägg, så att man kan skicka filer till varandra?

Tyvärr vet jag inte vilken version på OS han har men han kör nån sorts 3.x på icq:n

------------------
Sitt sisse, sitt välja

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

ICQ och skicka filer via router (vilket vad AirPort egentligen är) funkar inget vidare på Mac till PC, däremot funkar det utmärkt Mac till Mac av nån anledning. Detta är ett känt problem och inget man egentligen kan göra då Macversionen av ICQ kräver så otroligt många portar öppna att det skulle bli en säkerhetsrisk. ICQ för Mac byter nämligen port från gång till gång, så man kan få det att fungera en gång men sen inte mer om man inte kommer in i rätt fält igen för filöverföring. Högst irriterande men förhoppningsvis fixar det sig i senare versioner.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

LBCMedlem sedan jan. 2003146 inlägg

Jag sitter och jobbar med ett liknande problem, bortsett från AirPort. Har ICQ 3.4 installerat. Att chatta med folk går alldeles utmärkt, men när det gäller att skicka/ta emot filer börjar det strula. Att skicka filer till folk fungerar som det ska, men för att kunna ta ta emot filer måste jag:

1. Stänga av brandväggen helt vilket inte är aktuellt
  2. Öppna portarna 1024-66535 (vilket känns ganksa vanskligt)

- Är det någon som har en bättre lösning än ovanstående på detta problemet?
- Går det att få ICQ till att använda sig av en port?
- Finns det en alternativ ICQ-klient som löser ovanstående problem och som fungerar lika bra som den vanliga ICQ (som bortsett från filtransfers fungerar strålande)? Jag har kollat Proteus, Juicy m.fl, men valt att inte installera då jag inte vet om de fungerar lika bra.

Tacksam för svar =)

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nu utgår jag ifrån vad jag vet om ICQ och routers och inte Mac - men genom att låsa ICQ till en port (samma port som den du ska skicka till förslagsvis har öppnat) så på PC konfigurerar man Connections -> Server i Preferences till att använda Firewall men not using proxy. Sen går man in i user, väljer not using proxy där och klickar i 5190 (from 5190 to 5190). Sen öppnar man den porten i routern. Viola!

Oh jäklar, d var en gammal tråd nån letat upp!

LBCMedlem sedan jan. 2003146 inlägg

Oj, nu såg jag också att tråden var gammal :OO
Skulle vilja kunna göra inställningen du nämner, men har inte den möjligheten på Mac-versionen av ICQ... vad jag vet :l

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)