webForumDet fria alternativet

Xpress hänger sig

macOS

9 svar · 279 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Ett meddelande från de mina:

>Har kört Norton, kollat verktygsxxx och
>fått svaret "enheten maria är
>felfri", men får felmeddelande 2 i Quark
>Xpress och hela datorn hänger
>sej...
>
>
>???
>????????maria

Vad göra!? Är en OS uppgradering räddningen? Maria har för övrigt haft ovanligt mycket problem med sin dator. Hon är duktig och vet vad hon gör vilket snarare förbryllar mer än underlättar...

[Redigerat av Eclipse den 03 dec 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hade varit lättare att hjälpa om man fått veta vilken version av Mac OS, vilken version av Quark osv. Typ 2 är ju ofta ett knasigt fel, man vet inte riktigt vad som kan vara fel. Det kan vara ett minnesfel, det kan vara en tilläggskonflikt osv.

Har andra som kör samma konfiguration samma problem eller är det enbart på denna persons dator det strular? Isåfall skulle jag kolla tilläggen först, sen leta hårdvarufel.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

OK, lite mer research är gjord och egentligen är det motiverat med en ny tråd.

Jag vet inte vad Xpressfelet beror på. Men jag uppdaterade från 9.0.4 till 9.1 och det löste en del andra problem, bland annat med nätverket.

*Just nu* kan man starta datorn men något händer då Tilläggen laddas. Då blir skärmen svart och ingen bild syns. Startar jag utan Tillägg fungerar skärmen bra.

Nu håller jag på att testar vilket Tillägg det kan vara men det är ett relativt tidsödande åtagande. Det finns ett program som heter ConflictCatcher som kanske skulle kunna vara till hjälp(?)

Kommer tid kommer råd. Vi avvaktar med XPressproblemet tills vidare. Jag kan inte uttala mig om det kvarstår efter att ha testat datorn under en längre tid.

Ärligt talat, jag tror att det är hårddisken som är paj och nu inriktas arbetet på att byta den.

Tack för all moraliskt stöd! :-)

Kolla vilka tillägg som laddas, om skärmen blir svart efter samma tillägg varje gång så är det det nästkommande tillägget som skapar problemet. Jag misstänker som sagt en tilläggskonflikt om det händer saker under tiden tilläggen laddas in. Händer det före de laddas in så är det under hårdvarutestet och då kan man tänka sig något hårdvarufel.

ConflictCatcher kan vara bra, men funkar inte alltid. Det finns en demo att prova i 30 dagar så du lär nog hinna hitta felet innan dess.

Det jag skulle göra är att installera ett helt nytt fräscht system om du inte hittar tillägget, och sedan lägga till några tredjepartstillägg i taget för att se när det hänger sig under uppstarten.

Glöm heller inte att kolla att andra uppdateringar, dvs andra programtillägg som inte kommer med Mac OS.

Börja med det nämnda här ovan, funkar det inte så går vi vidare i felsökarkedjan.

------------------
/Petra

Tack för din insats Petra.

---
Vi skrev till Quark men fick ett nerslående svar, de ger inte support utanför USA. Kunde de inte skrivit det på hemsidan!?

Om det finns något att tillägga till nedanstående får ni gärna hålla mig underrättad.

Hello!

We get strange errors using a normal file. We produce
8 pages catalogues and the errors we recive while opening
the document is Out of memory [-108] and I/O error [36].

As far as we can tell, the file is in the normal mode.

The only thing we can think of is that the the images
are imported using "Beizer styled imageblocks"
(whatever they are called in English!).

We read in the manual that this manner could produce
errors... But still, we haven't used QuarkXpress in a way it wasn't desinged
to be used.

This productions doesn't differ in any obvious way from the
previous work we do.

regards,

/ jakob and maria

Maila mig filen så får jag se om jag får några problem. petra@communique.se

------------------
/Petra

OK, ska gör adet under em. den är på sex meg. ok?

Inga problem, så vitt jag vet har inte vår mailserver några begränsningar.

------------------
/Petra

Lösningen
Det verkade sent om sider verkade det som om 411 FitIt var boven i dramat...

Vi har haft väldigt mycket och väldigt konstiga problem men med denna XTension aktiverad blir det mindre oväntade avslut än tidigare.

Dessa dokument kommer från en översättningsbyrå som har använt sig av Lingvo, en beta XTension från Quark.com.

Intressant XTension, onekligen!

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)