webForumDet fria alternativet

varför mac? :o)

3 svar · 467 visningar · startad av Bitstate

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

Hejsan... hoppas inte det här hamnar i alltför fel forum.

Sitter och skriver ett arbete eller nåt liknande som senare även skall resultera i ett föredrag. Ämnet är apple och det skulle därför (som pcanvändare ...) vara kul att höra lite om.. tex

. främsta skälet till att du använder just en mac

. det du upplever som de största fördelarna

. eventuella begränsningar

. vilka eventuella hinder som finns när du vill dela med dig av filer och liknande till användare av andra system (och hur du eventuellt löser detta)

.. och liknande :)

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag tror jag låter Axel och CyberPet börja, sen kan jag kanske skjuta in en detalj nånstans... :e ;)

------------------
Pengar är inte allt - säger de som har

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag märkte en av de stora fördelarna med Macen när jag lånade ut en av mina maskiner till en bekant för att låta honom bekanta sig med Internet. Han har ett HSB BoLina-bredbandsabonnemang och har försökt använda en gammal PC med detta, men misslyckats.

Min Mac ställde däremot in sig helt automatiskt, då det vara bara att börja surfa direkt utan att behöva rota med inställningar och annat jox.

Jag använder Mac av flera skäl, prestanda, smidighet och effektivitet är de viktigaste.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Oj, det är svårt det här. Dels så är det ju en helt subjektiv bedömning, alltså inget antingen eller utan mer känsla.

Främsta skälet? Det är ju liksom en del av underfrågorna, dvs fördelarna.

Jag har använt Macintosh sedan 1985 så lite är av gammal vana och att jag har alla programvaror jag använder dagligen för Mac OS. Så rent kostnadsmässigt skulle ett byte till PC bli dyrare även om maskinparken ibland kan vara dyrare för Mac. Jag har jobbat med Windows också och jag känner mig mer effektiv med Mac OS. Systemet känns mer intiutivt och jag har mer kontroll över systemet, jag kan lätt påverka systemet om det uppstår några problem utan att ha nåt fint MS-certifikat. En strulande .dll-fil sänker inte hela systemet och flera program utan varje program har sin egen programinställningsfil som går att radera så att det skapas en ny. Jag behöver inte installera om hela systemet om det strular (gäller väl främst äldre Windowsmaskiner som hade det jobbigt med stabiliteten).

Stabiliteten ja, många säger att Mac OS är instabil. Icke så, i alla fall inte enligt min långa erfarenhet. Det handlar ju om hur man konfigurerar sin maskin (gäller ju både Mac och PC) för att få ett stabilt system. De gånger jag får ett systemfel beror det lustigt nog på Microsoftprodukter (IE, OE och Office).

Inom den grafiska branschen finns det bara fördelar att använda Mac. Det är något av en standard, många av programmen är skrivna först till Mac då Windows inte riktigt hängde med när Mac OS kom 1984. Färghantering, kalibrering, trycksaksframställning över huvudtaget.

Sen måste man väl nämna en fördel som är rätt viktig nuförtiden: Virus. Mac OS är inte alls drabbad av virus på samma sätt som Windows är. Jag har till exempel aldrig haft ett virus i min maskin sen jag började använda Mac. Jag har förvisso ett virusprogram men det använder jag knappt alls, den finns bara där liksom utifallatt.

Begränsningar, hmmmmm.... vettesjutton om det finns några egentligen. Det ska vara att det skrivs för få drivrutiner till hårdvaror som definitivt skulle funka med Mac om det funnits drivisar vill säga. Nåt som man tycker hårdvarutillverkarna borde nappa på då det trots allt finns rätt många Macanvändare här i världen (även om procenten är låg handlar det om kanske 20 miljoner Macar - vilken marknad!).

Det finns inga hinder att dela med sig av filer då Mac är väldigt kompatibel med andra system. Mac läser PC-filer förutom exe-filer (av förklarliga skäl), Mac kan också formattera och skriva PC-disketter så att PC-nissar kan läsa filerna. Du kan köra in en PC-skiva (diskett, CD, Zip, hårddisk mm) i en Mac och man kan läsa disken, men däremot är inte Windows kompatibelt åt andra hållet så du kan inte läsa en Mac-disk på en PC om du inte har ett särskilt program för det.

Det enda riktiga hindret som jag ser det med att dela filer mellan olika system är om det inte finns ett tredjepartsprogram för fildelning över nätverk. NT-maskiner funkar förvisso halvbra, men inte riktigt bra. Med hjälp av program som Dave (installeras på Macen) och PC MacLan (installeras på PC:n) så funkar det dock. Sen kan man förstås köra webbdelning och ftp för att dela filer över ett nätverk också förstås.

Tja, nu börjar det bli lite långt och jag har inte ens nämnt Mac OS X... kanske nån annan vill dra den biten? :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)