webForumDet fria alternativet

Paradoxalt problem

8 svar · 408 visningar · startad av Jacob

JacobMedlem sedan dec. 2000503 inlägg

Hej, jag har köpt en gammal Mac (har alldrig använt MAC innan så var snäll mot mig). Det ända jag ska använda den till är att kolla mina hemsidor. Jag kör Internet via en DHPC server så jag antar att det är lungt att komma ut på nätet med den. Problemet är att Mac itne inte har någon browser så jag komme ritne ut på nätet iaf. Så jag försökte ladda ner IE och sedan bränna ner det på en skiva.

Men när jag försöker öppna den i Macen så går itne det. Den vet inte hur den ska öppande eller något sådan.

Filen är av typen .hqx

Vad gör jag för fel.

------------------
ja©ob

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En .hqx-fil är ungefär Macens motsvarighet till pc-världens .zip, dvs en komprimerad fil.

Löses enklast genom att du surfar iväg till Stuffits websidor och läser lite där. Tydligen ska Apple sedan MacOS 8.5 skicka med Stuffit Expander på installationsskivan.

Av nån anledning finns Stuffit tydligen inte att tanka ner som "ozippat". :l

------------------
Pengar är inte allt - säger de som har

[Redigerat av :stefan: den 10 dec 2001]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det är problemet, det är som hönan och ägget om man inte har StuffIt Expander på en System-CD.

Ett snabbt tips är att köpa nån Mactidning som har CD med sig, då kanske MacFormat kan vara nåt då de ofta brukar ha en CD med och de skickar alltid med StuffIt Expander. Samtidigt får du ju en trevlig tidning att läsa plus att de också skickar med webbläsare på CD:n så du slipper ladda ner filerna.

Lycka till!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Ah, jag tänkte inte så långt som att trava iväg till tobakshandlaren... :e

------------------

det kostar ju 150 spänn och så måste jag ju röra mig

------------------
ja©ob

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

*fnissar lite* Aladdin säger att man kan använda explorer till att expandera binhexade filer också. Men då måste man ju ha expanderat explorer först.. ;) :e

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

Axel: Japp, satt och garvade åt det när jag letade efter downloadlänken tidigare - vaddå moment 22? :e

Jacob: Datorn som du tankade ner IE på och där du brände - den har väl WinZip installerat? I så fall har du en lösning där: tanka ner Stuffit Expander till den burken, kör .hqx-filen genom Winzip, bränn ner hela surven av filer på skiva och stoppa i skivan i Macen. Klart! :)

------------------

[Redigerat av :stefan: den 10 dec 2001]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Om du har PC och Macen har en diskettenhet kan du ju prova att ladda hem PC_Mac.zip så att du får StuffIt Expander (det är lite trolleri, men det funkar) och sen kan du ladda ner en nyare version av StuffIt Expander när du har den lite äldre installerad.

ftp://damnhippie.dyndns.org/pub/crossplatform/

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Tack för alla tips. Tack var er så låste jag det utan att lyfta på röven.

Nää nu måste hunden ut, ha det bra ;)

------------------
ja©ob

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)