webForumDet fria alternativet

Sql på mac.

5 svar · 281 visningar · startad av Tomasahl

TomasahlMedlem sedan nov. 200079 inlägg

Hej.
jag har en iMac 350 med Svenskt OS 9.1.
Jag har precis flyttat min hemsida till en leverantör med Sql. För macOS lägre än X finns tydligen ingen officiell Sql-programvara, men vad jag har förstått så behövs inte det för at kunna använda Sql på en server.
Nu undrar jag om ngn kan tipsa om:
1. Behövs developer-versionen av tex bySql eller räcker det med monitorn?
2. Vilket program är lämpligast att börja med?
Tänkte använda det till att göra en databas för min släktforskning som ska vara tillgänglig via nätet.

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Jag kan tyvärr inget om Sql så jag är rädd att jag inte kan svara på dina frågor. :(

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

För macOS lägre än X finns tydligen ingen officiell Sql-programvara

Det beror på vad man menar med officiell. ButlerSQL och PrimeBase är två bra varianter.

men vad jag har förstått så behövs inte det för at kunna använda Sql på en server.

mjo...någon form av SQL-server måste du ha.

Nu undrar jag om ngn kan tipsa om:
1. Behövs developer-versionen av tex bySql eller räcker det med monitorn?

Antar att du menar MySQL. Monitorn är bara till för att administrera en MySQL-server, och räcker alltså inte alls.

2. Vilket program är lämpligast att börja med?
Tänkte använda det till att göra en databas för min släktforskning som ska vara tillgänglig via nätet.

Då måste din dator vara lika tillgänglig, och det är inte helt lyckat att använda arbetsdatorn till webbserver.

Vill du verkligen använda Mac så föreslår jag PrimeBase, annars kan det vara läge att köra en separat burk med t.ex. Linux och MySQL. Det räcker med en relativt enkel maskin till det.

AxelMedlem sedan aug. 20001 194 inlägg

Funderar på om inte emission missuppfattat saken. Vad jag kan läsa av Tomas inlägg vill han köra någon form av sql på leverantörens fjärrserver. Då kan jag (med sqlkunskaper på 1 på en skala till 50) säga: Kan man inte bara skriva sqlkommandona i vilken texteditor som helst och fixa in det till html med t.ex. php? Rätta mig gärna.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

TomasahlMedlem sedan nov. 200079 inlägg

Hej.
Ursäkta,jag var otydlig.
Jag har tillgång till MySql hos min leverantör.
vad frågan "egentligen" rörde sig om är hur jag från min Mac får upp det material jag har , t ex som kommaseparerad text, på den MySql-databasen.
Har hittat en grej som heter BySql samt en monitor som heter MacSql som tydliugen ska göra det jag vill.
Men de kraschar hela tiden.

Var det inte svårare än att man behöver en editor? Jag rodnar över min dumhet :-)

Tack för hjälpen.
Tomas A

------------------
Ge mig tio minuter så har du förlorat dem ...

nkrantzMedlem sedan apr. 2002755 inlägg

Axel har helt rätt, det är bara att köra in det med hjälp av exempelvis PHP.

Det finns ett superdupermegabra verktyg för serverarbete med MySQL och PHP.. Det heter phpMyAdmin och går att ladda ner från http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/

/Niclas

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb