webForumDet fria alternativet

G4 hänger sig

9 svar · 343 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Bökigt när det händer.
- Datorn hängde sig när jag ändrade sig från Faxmodem till skrivare i väljaren.
- Kopplade bort all kringutrustning.
- Startade upp från restoreskiva.
- Körde en diskreparation.
- Startade om. Samma visa, datorn hänger sig vid den "glada datorn"
- Startade upp från restoreskiva.
- Kollade i systemmappen vilka filer som ändrats senast.
- Väskan "system" har ändringsdatum vid första tillfället som datorn låste sig.
- Dubbelklickar på väskan och får felmeddelande -199.

Vad skall jag prova mer?

------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Det där lät inte så bra. De två största delarna i Mac OS är just Finder och Systemet. Diskreparationen kan knappast göra så mycket åt det felet du har, jag skulle gissa att nån systemfil har blivit korrupt, om datorn hänger sig redan vid "glada datorn".

Om du har systemskivan kan du testa att ominstallera lite viktiga delar i systemet, som t.ex. Systemväskan. Om det forfarande inte fungerar måste du nog ominstallera hela systemet. Då är det bäst om du lägger den gamla systemmappen på skrivbordet, installerar ett nytt, fräscht system och lägger över de tillägg och inställningar du behöver från den gamla mappen. Det är ju jobbigare, men du städar systemet på samma gång.. :)

Lycka till!

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

...eller så är det inte alls så allvarligt kanske. Det kan ju föståss ligga hos drivisarna till faxmodemet, Open Transport , AppleTalk eller nåt sånt. Koncentrera dig på de delarna (och de viktigaste systemdelarna) i början av felsökningen, tycker jag. Äh. :)

------------------
Fight the monopoly!

Tackar för hjälpen. Skall börja i den enkla änden under morgondagen.

------------------

I vilket skede läser en Mac in drivrutiner. Har den verkligen börjat med det i det stadium som min dator hänger sig i?
Känns mer som om det vore en korrupt systemfil.

------------------

Följande inlägg bygger på antagaganden: :)

"Glada datorn" visar ju faktiskt att systemet är i sin ordning egentligen. Om det handlar om korrupta filer borde den "ledsna datorn" komma fram. (Dator med kryss för ögonen och svart bakgrund)

Hårdvara brukar ju identifieras innan systemet läses in, eftersom en fungerande systemmapp ska hittas. Glada datorn visar att en systemmapp är hittad och att den fungerar. Drivisarna borde väl komma nån gång i det skedet också. Under "Välkommen till MacOS"-rutan läses Tillägg och Inställningar in, och kanske lite drivrutiner också, eftersom de brukar komma i tilläggsform. hmm. ;)

Slutsats: Jag vet inte riktigt. (Var är Petra?) :e

------------------
Fight the monopoly!

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Datorn kan vara glad även med ett korrupt system (tycker Axel klarar sig bra). Om inga tillägg alls laddas in så finns det två eller tre saker det kan vara fel på:

1. hårdvarufel (dåliga minneschips)
2. korrupt systemfil (installera en ny från original CD:n)
3. korrupt tillägg som är än av de osynliga (utan ikon) som läses in.

Provade du att starta datorn utan CD och med shift-tangenten nedtryckt så den startar utan tillägg? Funkar det då vet du att det är en tilläggskonflikt. Strular det ändå är det mest troligt fel ett eller två.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Tack för hjälpen. Pga tidsbrist stavas lösningen ominstallation.
Skulle dock inte skada med lite mer djuplodande kunskaper om Macens uppbyggnad. Några tips om matnyttig information i bokform och websidor?

------------------

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det finns en del bra böcker på engelska. Min favoritförfattare som både har lite humor och som skriver pedagogiskt är David Pouge. Bland annat har han skrivit en bok som borde funnits i lådan, dvs som Apple borde ha skickat med till varje användare. Nu kommer jag inte ihåg titeln förstås (nåt med Mac OS 9: manual in the box). *surar*

Sen har han skrivit en annan bok för amerikanska MacWorld (Mac Secrets) som är mer tips och tricks för superanvändaren men kan vara intressant ändå för den nyfikne nybörjaren.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

David Pouges bok heter MacOS 9: The Missing Manual och är mycket bra! För ett halvår sen kostade den 300:- på Akademibokhandeln. Ett bra tips från Petra för ett halvår sen! :)

Mac Secrets har Pouge skrivit tillsammans med Joseph Schorr och det är en riktig tegelsten! Nästan 1300 sidor och väger över två kilo... (min brevvåg klarar inte av den ;))

------------------
:stefan: - formerly known as Q

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)