HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg Hej,
Jag har stött på ett problem som går över min kunskap vad det gäller mac os.
Jag installerade ett program, Bibble för att kunna jobba med .nef filer. Installationen slutfördes och allting verkade fungera. Tänkte att det var läge för en omstart, sagt och gjort.
Vid omstarten så kommer det upp ett varningsmeddelande som säger:
Systemfel: Illegal instruction
Håll nere shift vid omstart för att inaktivera tillägg.
Jaha, tänkte jag. Vid det här läget så fanns det bara ett alternativ att välja, omstart.
Klickade omstart och höll nere shift tangenten. Under uppstarten står det att tilläggen är inaktiverade och efter några sekunder så dyker samma varningsmeddelande upp igen. Samma sker vid ett nytt försök.
Systemet:
Mac OS 9.1 Svensk
G4 MP 450 Mhz
768 MB Ram
Adaptec PowerDomain 39160
2 x 18 gb Cheetah
Jag har inte mycket erfarenhet av Mac Os, är en pc kille.
Jag är tacksam om jag skulle kunna få utförliga svar.
Två frågor:
- Hur ska jag ta mig förbi detta?
- Hur jag kan rätta till problemet?
------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Låter som en konflikt i systemmappen på grund av vad programmet installerade. Förhoppningsvis funkar det om du starta om igen utan tillägg. Om inte måste du starta från original CD:n du fick med datorn och kanske i värsta fall installera om systemet. Men till att börja med åtminstone rensa undan det som Bibble installerade.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Det står ju att du inte kunde starta, så du får nog starta på systemskivan (lägg i den och håll inne "C" under uppstart) Eftersom det antagligen handlar om en krock mellan det programmet du installerade och ett annat program eller rentutav systemet borde du avinstallera programmet. När du startat upp datorn letar du upp Systemmappen och går in i mappen Tillägg under den. Där borde ditt installerade program ha lämnat nåt, så försök hitta nåt som heter Bibble eller liknande. Släng det eller lägg ut det på skrivbordet. Kolla Inställningsmappen under Systemmappen när du ändå är igång.. ;) Det borde lösa ditt problem, men du kan inte använda programmet.
------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com
IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg Detta är exakt vad som drabbade en bekants Cube 450. Om man inte lyckas starta utan tillägg beror det sannolikt på skadad System-fil. Orsaken till detta kan vara något så otroligt som ett virus (kompisen fick MBDF A och det ledde till dessa symptom).
Kolla systemet med Disinfectant (jag vet att det är gammalt, men det är snabbt och upptäcker skador). Rensa sedan bland tilläggen (Bibbles tillägg).
Jag gissar dock på en skadad systemfil.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg Hej,
Nu har jag lyckats få igång Mac OS, efter att försökt ta bort diverse tilläg så hittade jag boven. Det var ett Nikon tilläg för en D1x.
Men nu verkar allting ostabilt, Internet Explorer har slutat fungera, StuffIt har också lagt av.
Laddade ner nya uppdateringen av Mac Os 9.2.1 och Internet Explorer. Jag förstår dock inte hur jag ska lyckas installera dom när StuffIt har lagt av. För att installera StuffIt så måste Stuffit vara installerad! (?)
Jag får testa med Disinfectant, och se vad den säger.
Undra vad som hänt igentligen?
------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com
HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg Jag tror att jag lyckats lokalisera problemet, ett par program startar inte, med följande felmeddelande: .. "TextEncodingConverter" kunde inte hittas.
Var hittar jag detta tillägg/program någonstans?
Jag vill helst undvika att installera om Mac OS och alla program. Har fungerat klockrent nu sen vi köpte den.
------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com