webForumDet fria alternativet

php för mac OS X?

5 svar · 270 visningar · startad av eMan

eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg

Jag funderar på att skaffa mig en ny bärbar till hösten och har tittat runt lite grann på vad som finns att välja på. Har förut kört med i huvudsak pc sedan jag skrotade min gamla "låtsas powerPC" (en performa 6200). Hursomhelst så surfade jag in på apple sida och kollade vad som fanns inom det bärbara segmentet och blev ögonblickligen förälskad i en bärbar G4:a som bara väger 2,5 kg och har en batterilivslängd på 5 timmar!

Nu till mitt lilla "problem". För att kunna inhandla en mac måste jag försäkra mig om att det går att skriva OCH testa serverbaserade script till webben på den. Vad jag har förstått går det att använda sig av php och mysql på x-systemets servervariant, men går det att installera detta även på det "vanliga" osx?

Finns det färdigkompilerade versioner av php att ladda ner någonstans ifrån?

Hoppas ni har möjlighet att hänga med i mina kanske röriga frågor.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Tack!

Det verkar ju inte vara så svårt att kompilera sina program själv!

The BSD core in Mac OS X allows for any program that is able to be compiled on Linux, BSD, or any other UNIX or UNIX derivative to be compiled and run in Mac OS X.

Det här låter nästan FÖR bra!

Det här låter nästan FÖR bra!

Ja, det stämmer inte riktigt. Det finns självklart program som kräver t.ex. specifika Linux-delar, eller X-Windows.

Aha, jaja då var det ju inte så fantastiskt ändå. Nåväl, jag skall i varje fall fundera allvarligt på en ny bärbar G4, tycker det är en av de vackrate bärbara maskiner jag sett, och macos x är ju dessutom väldigt snyggt!

Aha, jaja då var det ju inte så fantastiskt ändå.

Nja, fantastiskt är det inte, men ändå en enorm fördel, för det flesta intressanta program är enkla att porta.

Nåväl, jag skall i varje fall fundera allvarligt på en ny bärbar G4, tycker det är en av de vackrate bärbara maskiner jag sett, och macos x är ju dessutom väldigt snyggt!

Definitivt! För min egen del blir det en stationär G4 alldeles strax.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)