webForumDet fria alternativet

Skumma fel i nya datorer

Linux & BSD

14 svar · 342 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Vårt företag har den tveksamma egenheten att göra relativt stora investeringar under semestern... Så för att hålla liv i traditionen har vi köpt två G4:or.

Båda har har stora problem att visa svenska tecken i Explorer. Ibland fungerar det, ibland inte. Ibland kan svenska tecken fungera i rubriken men inte i brödtexten.

Det är lite svårt att felsöka...

------------------
OLR WebAdmin

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OK, jag antar att de kom med Mac OS 9.1 eller 9.2 och då kan det bara vara två fel egentligen.

Den ena, vilket är minst troligt, är att det finns dubletter av Teckenkonverteringsfilerna i Systemmappen (kolla versionnummer och radera dem).

Det andra, vilket är mest troligt, är att Internet Explorer (och även Office) ligger i "Applications (Mac OS 9)"-mappen. Av nån anledning gillar inte Microsoftprodukter att ligga i mappar med parenteser, så flytta ut dessa program till en annan mapp eller direkt på hårddisken (även Outlook) och prova igen efter omstart.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Glömde:

Kolla också att du har rätt Character set: "Western (Latin 1)"

------------------
/Petra

Superguld Petra! Du är duktig, det är roligt. Det där med Teckenkonvertering minns jag har varit uppe tidigare men jag kom inte riktigt ihåg detaljer.

Jag kör själv enbart windows 2000 och tycker det rockar fett och då kan man bli lite stäld med alla mystiska mac problem. Det där med paranteserna skulle jag aldrig kunnat komma på själv!

Dock måste jag reservera mig, jag har inte fått möjlighet att testa dina förslag. I går orkade jag inte och nu använder dom ju datorerna.

Jag gjorde ett tappert försök att öka mina mac timmar genom att installera nian på en powerbook som ingen har använt på nästan ett år. Projektledaren hatade den men jag tyckte den var rätt okej. I alla fall för sporadiskt hackande. Tyvärr hann jag bara med att använda den vid ett tillfälle för sen kom det hit massa snubbar och då behövdes den i produktionen igen. Fast inte hos mig då.

Varför berättar jag så mycket om mig själv? Det känns ju som en kontaktannons... Dom skeppades med 9.1 i alla fall. Utgående modeller med cd-rw. Rätt slöa om jag får tycka. Men okej, det kanske är en vanesak...

------------------
OLR WebAdmin

Berätta sen hur det gick. Jag hoppas det löste sig med att flytta ut programmen från "Applications (Mac OS 9)"-mappen (det brukar göra det för andra i alla fall).

------------------
/Petra

Nej det fungerade faktiskt inte! Men det är ju inte jag som använder någon av datorerna och det löste ett annat problem med Outlook så det var relativt hög utdelning trots allt.

Problemet är jättekonstigt. Kolla på www.dn.se och den vänstra menyn, där finns det frågetecken på alla svenska tecken medans alla nyheter mitt på sidan fungerar i sin helhet. Jag testade att läsa en nyhet och där var fullt av svenska tecken som ser ut som dom brukar göra!

Det är något speciellt med att leta efter fel som bara finns ibland...

Jag kollade det där med teckenkonvertering och det fanns bara en som det ska göra.

------------------
OLR WebAdmin

Skumt! Men jag får ibland också de svenska tecknen konstiga på vissa sajter. Det beror nog mer på hur sajten är uppbyggd med databaser än något fel i själva Macen.

------------------
/Petra

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det där problemet känner jag igen! Alla svenska tecken ersätts av ett "?" och två bokstäver "efter" det svenska tecknet försvinner?

Så att försvinner blir f?vinner?

För mig blev det så efter uppgraderingen jag gjorde från 9.0.4 till 9.1.

Ska testa Petras förslag när jag kommer tillbaka till jobbet på måndag - efter min välbehövliga semester... ;)

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Nej Petra, det är nog macen det är fel på. Jag avlade ett samtal till leverantören och då sa han att man skulle ta bort alla svenska filer i teckenkonverteringsmappen. Det var kanske det du menade men inte så jag uppfattade ditt meddelande.

Jag plockade alltså bort alla som var stavade på svenska och behöll dom på engelska. Jag tror det heter "kodare" på svenska och "encoders" på engelska.

Tack för er assistans i ämnet. Nu fick vi ordning på det till sist.

------------------
OLR WebAdmin

Japp, det var det jag menade med den första kommentarern.

Bra att det löste sig! :)

------------------
/Petra

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag surfar nu i den mycket trevliga OmniWeb under Mac OS X. Den fungerar bra och är något jag rekommenderar alla som drabbas av problem med "Applications (Mac OS 9)" i Mac OS 9.1 och nyare.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Öh, vadå?? Att köra Mac OS X eller???

Jag skulle inte vilja köra OS X just nu. Jag väntar till 10.1 när det blir lite snabbare. Hellre tar jag problemet med att sortera ut duplikat av Teckenkonverteringsfiler och flytta ut MicroSkruttprogram än att köra en tuggummiseg Mac OS X.

------------------
/Petra

Få se om jag har fattat rätt nu...

I Teckenkonverteringsmappen ska jag alltså ta bort "Japansk kodning" och behålla "Japanese encoding"?

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Jupp... eller för säkerhetsskull öppna info om filerna. 9.1 har engelska titlar på filerna så det borde funka att ta bort de svenska titlarna. S1-1.6 är versionnumret (eller högre).

------------------
/Petra

Jo, jag såg att de engelska filerna är av nyare datum och att det stod S1-nånting i någon av dem, troligen de engelska. ;)

Ska fixa det där i morron. :)

------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)