webForumDet fria alternativet

Mac OS X

7 svar · 306 visningar · startad av DotStudio

DotStudioMedlem sedan apr. 2001361 inlägg

Hej

jag har hört att man ska kunna köra Mac OS x på PC datorer! är det sant? och isåfall hur gör man för att kunna göra det?

------------------
"Never underestimate the destructive power of a comic sence"

www.DotStudio.f2s.com

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det finns önskemål om detta men det är inte möjligt idag. Det borde i praktiken gå då OS X bygger på Unix och FreeBDS.

Så tyvärr, det är bara att vänta och se, vem vet, kanske Bill Gates ringer upp Steve Jobs... ;)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Det beror på vad du menar med MacOS X för PC. Det grafiska gränssnittet Aqua kan du inte köra på en PC och kommer nog aldrig kunna göra det heller. Men däremot så ska det gå att köra Darwin, dvs det som ligger under Aqua.

Jag hänvisar till följande sida:

http://www.publicsource.apple.com/projects/darwin/1.3/release.html

På sidan finns det en rubrik:

"Darwin 1.3.1 x86-compatible"

Och så som jag förstår så betyder just det där "x86-kompatible" att man kan köra det på en PC.

Darwin är OpenSource dvs du kan själv ändra på det om du vill och om du kan.

LydeenMedlem sedan juli 20011 inlägg

Jag läste i senaste macpressen (tror det var senaste i alla fall) att Steve Jobs slog hål på dom rykten som sa att osX skulle komma till PC. Men som ovanstående säger så funkar ju darwin till pc, så... Men det hade varit något. Tänk att kunna köra osX på en pIII 1500:a :e

------------------
Att tänka innan man talar
är
som att torka sig innan
man skiter.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Vad skulle Apple tjäna på att porta OS X till PC'n?

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

MtheFMedlem sedan juli 200125 inlägg

Ingen ting... Men det vore grymt ballt :e

greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg

ja frågan är hur mycket tjänar man på att fler människor köper ens produkt...

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Öh. Apple skulle nog tjäna lite pengar på att sälja OS X för PC'n. Men hur mycket skulle dom inte förlora på att anställa utvecklare (eller utbilda de utvecklare som de redan har) som har erfarenhet av i386 arkitekturen och att ta emot alla de supportsamtal från folk som misslyckas med att installera det på sin dator (det är ju inte helt lätt att ha stöd för så många olika PC's som det finns, att ha stöd för den hårdvara som de har utvecklat själv är ju något lättare)? Alla gamla Macprogram skulle ju inte kunnas användas på "OS X för PC". Jag kan tänka mig att det inte är många som skulle förstå detta - ännu mer samtal till Apples helpdesk ("va fan, jag har precis köpt Photoshop för OS X, det kostade 6000 och nu säger ni att det inte funkar på OS X för PC!?")...

Apple tjänar inte pengar på mjukvara, de tjänar pengar på hårdvara. Om jag inte behöver köpa Apples hårdvara för att köra OS X, hur mycket pengar förlorar de inte då? Men det spelar väl ingen roll, några fler människor kommer ju att köpa OS X! :OO

[r] 6000, inte 6000 tusen ;)

------------------
<[MK]> "bönderna kämpar för bredband"

[Redigerat av Muzzafarath den 14 aug 2001]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)