webForumDet fria alternativet

Konfigurera router

9 svar · 387 visningar · startad av Axel

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Hmm.. Det kanske är svårt för folk här att svara på en sån här fråga, men nu är jag lite borta. Min far har köpt oss en D-Link DI-704-router för det stundande bredbandet som egentligen är inkopplat men fortfarande utan isp. Nu ska det väl inte behövas en anslutning för att konfigurera routern (eller åtminstone titta på webbgränssnittet), tänkte jag och försökte. Bet. Det här är en PCprodukt som ska gå att använda med Mac, men dokumentationen för att komma igång på Macen är obefintlig och jag förstår inte riktigt. Jag har fått lite information om fabriksinställningar och så, men det största problemet jag tycker mig få är att jag inte ens vet hur jag ska få datorn att kommunicera via nätverket snarare än över modemet. Hur ska det gå till? Jag har kollat de inställningsprogram som skulle kunna ha nåt med det att göra och försökt så gott det går. (dvs TCP/IP, Modem och Fjärranslutning) Kan nån hjälpa? :)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Well of course I'd like to sit around and chat.
Well of course I'd like to sit and chew the fat.

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Min gissning (sitter inte hemma just nu) är att du behöver tilldela varje dator sitt eget ip-nummer i nätverket, typ:

192.168.1.10

Sen måste ju routern ha ett eget nummer, typ:

192.168.1.1

Sen ska man ju ha en sån där delnätmask, typ:

255.255.255.0

Och sen gissar jag att man fyller i själva namnservern (brukar anges från själva leverantören).

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

mmm.. ;) Sånt där har jag ställt in i TCP/IP, routern ligger på 192.168.0.1 och datorerna ska enlig dokumentyationen ha 192.168.0.X. Routern är utrustad med DHCP som tydligen ska instruera datorerna och ge interna IPn, men det förstår jag inget av och jag antar att man måste säga till den att göra nåt innan den gör det.. ;)

Om man ansluter via Ethernet/DHCP-server i TCP/IP måste man fylla i klient-ID för DHCP och det vet jag nog inte, det har jag inte heller läst nåt om i manualen. Om man ska ansluta manuellt över ethernet kan man fylla i IP, delnätsmask och sånt, och det har jag gjort, men hur går då själva anslutningen till? Fjärranslutning vill fortfarande ansluta över modemet och vill ha telefonnummer. Inställningsprogrammet Modem har något alternativ lägst upp: "Anslut via:" men istället för en rullgardinsmeny finns där bara alternativet Modem. Det vill jag ju ändra på.. ;) Sen kan man välja på en uppsjö av modemscripts, men de ser ut att vara just modemscripts och inget över ethernet.. ;) Uääh!

------------------

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

*kikar lite i mina inställningar*

I Anslut via-gardinen har jag tre val: AppleTalk (MacIP), Ethernet och PPP.
Vi kör också DHCP och där har jag klient-ID macinfo, dvs det som står i mitt ip: macinfo.studkar.hj.se. Dock är ip, delnätmask och routeradressen ifyllda, men det kanske sker automagiskt via DHCP och inte är nåt som har knappats in i alla fall...
Ni kommer inte köra med nån login i datorerna? Jag har en inställning som heter MacIPX (eftersom det är Novell) där jag kan välja: Select a network interface: AppleTalk eller Ethernet.
Och i AppleTalkinställningarna står det Anslut via Ethernet.

Nu hittar jag inte fler nätverksinställningar. :e

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

De valen har jag också i TCP/IP. Men hur ansluter man sen? Det är väl där problemet ligger. Över modemet ansluter jag via Fjärranslutning och på det lokala nätverket brukar jag använda AppleShare i Väljaren. Men hur kontaktar man routern?

------------------

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ställ in Mac'en TCP/IP på Ethernet och använda DHCP.

Kolla att du fått en IP-adress (Kör engelskt system så du får översätta till svenska):

Äpplet -> "Apple System Profiler"
På första sidan skall det finnas "Network overview" expandera denna, och expandera sedan TCP/IP, står det en ip adress 192.168.x.x så har du fått en adress.

Starta netscape eller IExplorer och gå till routerns adress och se vad som händer.

GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Jag får saker allt klarare för mig ju mer jag försöker.. ;) Jag trodde inte att jag kommunicerade med routern överhuvudtaget, och att man behöve koppla upp datorn på något sätt. Men om man stängde TCP/IP, väntade en halv minut och öppnade det igen hade det hämtat IP och sånt från routern. Då blir det såhär. Efter ytterligare någon minut dyker den här rutan upp. Ett försök att ansluta till routern genom netscape misslyckas. Det verkar ju som det borde gå nu.. ;)

------------------
Well of course I'd like to stay and chew the fat.

Ha! Nu har jag fått kontakt med den! Lösningen var att direktkoppla från datorn in i routern istället för att ta omvägen runt ethernethubben. Då fick jag plötsligt ett bättre IP, hamnade i samma delnät och kom in. Men då dyker ju en ny fråga upp: Varför blev det så? Hur ska jag bära mig åt för att andra datorer ska kunna koppla upp sig över hubben? Varför måste delnäten krångla så mycket? Har det med delnätsmasken att göra? Hmm.. ;) *glad*

------------------

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om det är den d-link routern med inbyggd hub/switch så skall du använda raka TP kablar mellan dator och routern. Kan det vara detta som krånglar för dig?

GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Nästan. Jag kom på det efter trassel med skrivaren. Det gick inte att skriva ut när skriveren var kopplad till hubben, datorn till routern och rak kabel mellan. Med korsad kabel mellan router och hubb (vilket inte ens nämns i manualen) fungerar det perfekt. Äntligen! :D

------------------

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)