webForumDet fria alternativet

Mac: operativsystem

15 svar · 483 visningar · startad av Web-Tor

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Två snabba frågor om den för mig okända mac-världen:

Hur kan jag se vilket Operativsystem som används?

Kan man uppdatera operativet gratis?

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

[Redigerat av Web-Tor den 05 jun 2001]

mottMedlem sedan juni 2000836 inlägg

Du kan klicka på äpplet och välja "Om Mac OS".
Patchar är precis som till Windows gratis, men inte större uppgraderingar (jfr Win95-Win98). Hur det är med Mac OS X vet jag dock inte.

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Det finns inget "Om Mac OS" under Äpplet :q

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

AxelMedlem sedan aug. 20001 194 inlägg

Det kan heta lite andra grejer också, det var ett tag sen det hette Om MacOS.. ;) På min dator (9.0.4) står det Om den här datorn. Strunt i vad det står. När du är i Finder är det iallfall det första alternativet i Applemenyn. Det kan förresten vara bra att veta att det även är standardplaceringen för alla program om du vill ha information om programmet och så. ;)

Som mott säger är mindre uppdateringar och buggfixar gratis, men stora kostar pengar.

Exempel:
8.0 => 8.1 : Gratis
8.1 => 8.5 : Pengar

MacOS X kostar pengar eftersom det är den största förändringen i Macens operativsystem sen det uppfanns. ;)

r: När jag ändå är inne på det kan jag ju tipsa om lite påskägg. Om du håller inne alternativtangenten när du öppnar applemenyn står det Om Finder istället och du kommer få upp en liten ruta där lite folk som jobbat med Finder finns med och (i min systemversion) bakgrunden är Apples huvudkontor i Cupertino, Californinen. Om du trycker ner shift-ctrl-alt-kommando och gör på samma sätt kommer du få lite information om Mac OS 9-teamet. Iallafall på min dator, som sagt.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu

Nazisterna tycker att judarna är som gökar, de lägger bon i andras ägg. /Niklas Norrby

Klicklänkar - ett enkelt sätt att hjälpa!
Stöd Amnestys kampanj mot tortyr!

[Redigerat av Axel den 05 jun 2001]

mottMedlem sedan juni 2000836 inlägg

Axel: det stämmer. Vi har ju gamla Mac OS 8.x (varierar) på skolan. :e

Fast det var inte så jag menade med Mac OS X, jag menade att jag inte vet om det kommer att kosta att uppgradera från Mac OS 10 (eller X) till Mac OS 10.3.

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Okej.. ;) Ja, småuppdateringar är i regel gratis. Mac OS X 10.0.3 (som det så mystiskt heter) finns för nedladdning.. :e

------------------

Nazisterna tycker att judarna är som gökar, de lägger bon i andras ägg. /Niklas Norrby

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

De större uppgraderingarna är inte gratis, dvs från 8.0 till 8.5 eller 9.0 osv. De små, dvs från 8.0 till 8.1 eller 8.5 till 8.6 eller 9.0 till 9.1 är dock gratis (snart kommer 9.2 också).

Du måste vara i "Finder" för att kunna se vilken version du har under äpplet. Det brukar heta "Om den här datorn".

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

OK! Jag har fattat det där med uppdateringarna nu. ;)

Jag vet inte vad "finder" är men "Om den här datorn" har jag hittat och där står S1-7.6.1 Kan det stämma? :p

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

[Redigerat av Web-Tor den 05 jun 2001]

Jepp.. ;) Det där med S1 visar bara att det är ett svenskt system. 7.6.1 är den sista versionen som gjordes på system 7. Nästa version är 8.0 ;)

Finder är det programmet som man ser nåt av i operativsystemet, dvs skrivbordet, fönstren, etc. Det är det som är själva MacOS egentligen, själva systemet ligger ju bara i bakgrunden. ;) Det är inte så krångligt som det blir när jag förklarar.. :e

------------------

Det stämmer bra att systemet kan vara 7.6. Tyvärr innebär detta att du inte kan uppdatera systemet gratis utan måste köpa en nyare version om du vill uppdatera (alla datorer kan heller inte köra hur nya system som helst).

Finder är som Axel sa egentligen skrivbordet (dvs där du ser Macintosh HD osv). Du ser om du är i finder genom att titta i programmenyn längst upp till höger. Använder du Netscape eller Internet Explorer just nu så ser du det programmet, klickar du på skrivbordet byter programmenyn namn till Finder. Du kan också växla mellan program genom att hålla ner mustangenten över programmenyn.

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 05 jun 2001]

Tack för hjälpen! :)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

Har du en dator med 7.6 så låt det vara så! En uppgradering av oset seeeegar ner datorn så mycket...

------------------
I sometimes wish I was famous.

Det beror ju lite på vilken typ av burk det är. I vissa fall är 8.6 snabbare och stabilare. Fast den kräver mycket minne så är det en dator med seg processor och minimalt med minne är det nog bättre att hålla kvar 7.6 som inte alls är ett dumt OS (klart bättre än 7.5.5 i alla fall).

------------------
/Petra

I dagsläget har vi bara Macen till att testa webbsidor på så prestandan spelar inte så stor roll.

Huvudsaken är att vi har Explorer och Netscape installerat. ;)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Jo förvisso.... i värsta fall funkar dock inte webbläsaren med äldre versioner av OpenTransport (var nog mest före 7.6).

Du har väl koll på alla webbläsare till Mac? ;)

Netscape och IE förstås, men Opera och iCab är inte att förglömma. Sen finns OmniWeb också, fast den finns visst bara för Mac OS X så vitt jag vet.

------------------
/Petra

Du har väl koll på alla webbläsare till Mac?

I dagsläget har jag tio webbläsare till PC och två till Mac. Det får räcka. ;)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb