Hallå alla,
Vi har precis köpt en imac som jag vill skall kunna vara med i vårt win-98 workgroup för internetuppkoppling och fildelning. Någon som har erfarenhet om bästa sätt att fixa detta? Programtips?
Mycket tacksam för råd!
------------------
>>> Jonspion
http://www.jonspion.com
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Om du har en router så funkar internet bara bra, det är bara att ställa in diverse IP-nummer i TCP/IP.
För fildelningen blir det lite värre då Mac och PC inte pratar samma språk.
Det finns programvaror dock som fixar detta. Dock kostar det en slant.
PC MacLan är ett program som installeras på PC:n. Väldigt lätt att installera och sätta upp.
Dave är ett program som installeras på Macen och är ett rätt knepigt program om man inte förstår sig på nätverk ordentligt.
Av de två skulle jag rekommendera PC MacLan då det är busenkelt.
Sen kan man ju köra med en ftp-server och dela filer på detta sätt. Billigare än ett dyrt program men kanske inte lika kul. Macen har också något som kallas webbdelning som också kan funka som en filserver, fast också tråkigt.
PC MacLan finns förresten som demo som du hittar här: http://www.miramar.com/
Annat matnyttigt om Mac och PC i nätverk hittar du här: http://www.macwindows.com/
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Tackar tackar!
Vi har en hub som vi kopplar alla datorer till. en dator funkar som proxyserver.
Det blir nog till att kolla in dave tror jag. Vill inte ändra på alla pc bara för att få in en mac i nätverket..
tack en engång!
Mvh
Jon Eriksson
------------------
>>> Jonspion
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Petra, kör du PC MacLAN!? Jag skulle säga att programmet är en stor bugg... det suger supermycket. Men okej, det beror kanske på vad man ska ha datorn till. Jag tycker inte det var värt priset.
Att få två Windowsmaskiner att prata med varandra är ungefär 500.000 gånger krångligare än att få två macar att rocka.
Fildelningen i PC MacLAN går micro-fort eller as-långsamt om man så vill. Man blir nästan förundrad över den extremt långsamma fildelningen som PC MacLAN presterar när man testat en mac på windows 2000 eller lokalsurfat runt med en pc i en asip server.
---
jonspion >> vad gäller internet uppkopplingen är det inget problem. Det går via tcp/ip och det är transparent.
Min röst vad gäller fildelning är DAVE. Jag har dock inte haft möjlighet att använda programmet under produktion, bara som hobbyverksamhet under högskoletiden...
Ni har ingen server i dag eller?
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
Hej,
Vi har ingen direkt server, men har en burk som vi låtsas är det ;)
en win98 som vi kör winroute på som kör DHCP o sköter uppkoppling. Annars kör vi workgroup eftersom vi är så få datorer och att vi litar på varandra. =)
Nu funkar allt som det ska, macen har ett IP och kommer åt uppkopplingen, och jag kör DAVE på den. Verkar funka bra faktiskt. macen kan se oss andra o vi kan se den. Dock verkar trialversionen av DAVE inte vara klockren. Får ta o fixa fullversionen snart.
------------------
>>> Jonspion
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Eclips, vi har inte haft några problem alls med PC MacLan här hemma. Det tog 10 minuter så var vi uppe och körde med alla PC-maskiner och Macarna. Vi har en hårdvarurouter som är kopplad till vår ethernethub då vi kör med RadioLan.
Fildelningen är ingen skillnad mellan PCML eller Dave så jag undrar hur du konfigurerat det hela??
------------------
/Petra
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, rätta mig om jag har fel då! :-)
Det är fildelningen på både mac och pc som går långsamt via pc maclan. Hur ska man konfigurera det hela då!? Det finns ju inte så där jättemycket att välja på...
---
Nåja, om du inte orkar förklara förlåter jag dig. I dag har vi både windows 2000 med stöd för mac och appleshare ip med stöd för windows, allt för att slippa pc maclan! :-)
Jag hävdar fortfarande att det är pc maclan det är fel på, inte mig. Nu märker man inte vilken dator man sitter på respektive vilket os datorn man ansluter till har.
---
Vad jag menar är, när man plockar upp macarna i motsvarande väljaren på pc'n går det segt med pc maclan. Hur konfigurerar du appletalk att gå segt in the first place!?
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg jonspion >>
AppleTalk och TCP/IP är två helt olika protokoll och du behöver inte DAVE för att få tillgång till Internet.
Alltså, du kan plocka bort DAVE och fortfarande surfa... Det kanske du vet, om inte så kan det vara bra att känna till.
------------------
Jodå det vet jag! :)
Satte inte upp dave förens jag fixade klart med Tcp/Ip på macen. Sen var det bara att konfigurera Winroute o köra.
Dave har jag som sagt bara för fildelning. måste köpa fullversionen först. verkar inte funka så bra med trial...
------------------
>>> Jonspion
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg När du skriver hub menar du switch då? AppleTalk är grymt långsamt för större filer... Det är möjligt NetBIOS går lite fortare. Detm finns billiga och ljudlösa 8 eller 16 portars 10/100 MBit switchar för mellan 800:- till 1.600:-.
Har ni backup idag? Jag menar av den dagliga varianten. (Jag förutsätter att ni bränner cd skivor med jämna mellanrum.)
Retrospect finns för både mac och pc och det gäller både server och klienterna. Vi använder en bandare från Ecrix, VXA. www.vxa.com Vi köpte vår bandare för ett år sedan och jag har kollat in alternativ nu (vi växer som attans...) och VXA är fortfarande bäst vad gäller både pris och prestanda.
Vilken branch arbetar du i och vilken typ av dokument har ni? Ett alternativ till en bandare (DDS-2 eller DDS-3) kan vara en extra HD.
[r]
MicroWarehouse sid 74, Netgear 8 portar 942:-, 16 portar 1.644:-.
DaBus säljer VXA, står ej på hemsidan, beställ katalogen. sid 64.
------------------
[Redigerat av Eclipse den 25 maj 2001]
Jag menar hub. ;)
Som jag förstår så behöver vi ingen Switch, det funkar fin-fint med vår lille hub! men om det finns några superfördelar för oss att köra med en Switch, så får jag väl tänka om..
Vi är 6 PC och 1 Mac i ett litet nätverk. Vi är en webbyrå så vi jobbar oftast inte med så stora filer. Backup gör vi tyvärr inte tillräckligt ofta men borde bättra oss.. (Bränner CD´s då och då) någon datbandare eller extra Hd behövs nog inte då vi har en burk som funkar (ungefär) som en backup... kastar dit viktiga filer när det behövs.
Jag tror inte det kommer bli några problem med snabbheten då vi mest använder macen för o kolla våra så att våra projekt funkar bra på mac.
Jag är därimot lite sugen på o lära mej mer om mac. så om du har några tips på någon site med övergripande bra material (på svenska helst) om mac så tar jag imot det med ett leende.
------------------
>>> Jonspion
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg www.macnytt.com är en svensk nyhetssajt för mac. Sen har vi ju MacWorld.se ... som blev sågad i en tråd brevid. www.macpressen.se har också tips om mac.
Vattenhålet för macvärlden är www.versiontracker.com som har alla uppdateringar av all tänkbar mjukvara. De har även en windows och en unix variant, men de är inte så kännda i respektive grupp. (Utbudet av mjukvara till unix och windows är ju otroligt mycket större än till mac - mest skit...)
En annan kul mjukvara som bara finns för mac os är www.carracho.com Det fungerar lite som Hotline med server / client och trackers.
---
Vad gäller hub vs. switch kan man säga att en switch växlar mellan 10 och 100 MBit medans en hub enbart kör på 10 MBit. Så vida ni inte har en 100 MBit hub. (Inte så troligt då de inte är så vanliga.)
Vill ni köra snabbare i ert nät köper ni bara en switch och kopplar in datorerna i den i stället. Köper ni en 8 portars kan ni upplänka till er nuvarande...
Alla nya datorer skeppas med 100 MBit nätverkskort sedan två år tillbaka.
------------------
Tack, skall kolla in dom ställena o se om man kan bli lite klokare.. är ju en grym novis på mac...
Våran hub är en 10/100 MB hub, så den funkar bra. Fast det är klart att en switch är lite bättre. Blir ju mer direktkommunikation. Men än så länge funkar det bra.
Tack
------------------
>>> Jonspion
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Faktum är att de nya G4:orna skeppas med 1Gbit ethernet. :)
------------------
/Petra
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Petra >> Jo men alla nya macar skeppas OCKSÅ med slöa IDE diskar. Jag har lite svårt att se nyttan med gigabit ethernet... men man kanske märker en gigantisk skillnad!?
Jag har endast testat asip (fildelning via ip då). Själv vet jag att retrospect har ett grymt snabbt protokoll (via ip). En gång fick jag 160 MB i minuten vilket ger 2.6 MB i sekunden. Det var endå i vårt slöa 10 MBit nät!
Protokollen är svampiga och utan reko protokoll gpr det aldrig fort. Alltså, man kan inte uppgradera sitt när till gigabit och tro att det ska gå gigabitfort...
jonspion >>
Per definition och rent techno-snacks-mässigt är definitionen på en hub en manick som håller konstant hastighet på samtlige portar medans en swicth växlar beroende på vilken hastighet datorn har. Du får gärna säga hub men switch är nog närmare sanningen...
En swicth delar informationen också, alltså att den riktar informationen så den endast går mellan de portar som trafiken är. En hub är inte 'smart' nog att se skillnaden på olika information.
Det är överkurs och det ska nog till rätt stora nät innan man märker någon skillnad.
------------------
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
Jag har endast testat asip (fildelning via ip då). Själv vet jag att retrospect har ett grymt snabbt protokoll (via ip). En gång fick jag 160 MB i minuten vilket ger 2.6 MB i sekunden. Det var endå i vårt slöa 10 MBit nät!
Kör det med någon form av komprimering?
/r
Stavfel
[Redigerat av OlleBoop den 29 maj 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Kör det med någon form av komprimering?
Det kan om man vill. Just vid detta tillfället gjorde jag inte det, jag bara kopierade en disk från ett ställe till ett annat. Alternativet hade varit att använda AppleTalk (detta var innan vi körde ASIP).
Om man har en bandare så kan man inte välja komprimering - det blir komprimerat i alla fall. Men om man backar upp på disk kan man välja om man vill ha det eller ej. Det tarvar endel kräm av processorn.... men dagens datorer är rätt snabba så jag är inte säker på att det är någon våldsam skillnad.
------------------
I sometimes wish I was famous.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Ok, men 2,6MB/s är betydligt(~3 ggr) mer än vad ett 10Mbits nät klarar av.
Därav frågan om komprimering.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ööööhhh... Jaha... nu blir jag tveksam... Jag vet att det sitter endast 10MBit kort i datorerna i fråga (både klient och server) och jag vet att jag fick den hastigheten (sparad skärmdump). Men jag vet också att vi köpte extra 100MBit kort till båda datorerna. Vad jag däremot inte minns är om 100 korten satt i då jag gjorde överföringen... Jag tror inte det.
Vad gäller komprimering så är det inte dmellan de båda enheterna komprimeringen sker, endast på det media man sparar sina data. HD i detta fallet. Band är kanske vanligare.
------------------
I sometimes wish I was famous.