webForumDet fria alternativet

HjÄlp

7 svar · 472 visningar · startad av Filisia

FilisiaMedlem sedan maj 20012 inlägg

Min iMac dator har gått sönder och jag sitter nu vid min pappas pc och kan inte nånting om den.

Jag har laddat hem en pc-mac emulator Basilisk 2 för att kunna köra mac os på min pappas dator, men jag behöver en mac os 8.1 rom för att kunna göra detta.

Och en mac os rom kan man bara få tag på genom en macintosh dator och problemet är att jag inte har nån macintosh dator för tillfället, bara en Mac OS skiva men den funkar inte på PC datorer.

Så det jag skulle vilja ha hjälp med är om nån snäll människa skulle kunna plocka ut mac os 8.1 rom åt mig från sin macintosh och skicka den till mig på nått sätt för då skulle jag bli väldigt glad.

------------------
Med vänliga hälsningar
// Filisia Storm

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Mmmm, visst. Sämre historia får man ju leta efter.

Läs webForums regler innan du postar nästa gång:

§3
Du accepterar även att inte publicera material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar och som är skapat av någon annan person än dig själv eller som publicerats på detta forum. Det är heller inte tillåtet att använda webForum som ett medium för att tillgodogöra sig copyrightskyddat material.

CyberPet, fram med redigeringssaxen.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tycker det räcker med vad sgtpepper sa.

Mac OS Rom är något man inte kopierar och skickar så där hur som helst. Det kallas piratkopiering och det är något som vi här på wF inte accepterar.

Det låter som du får tåla dig till din iMac har fixats.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

FilisiaMedlem sedan maj 20012 inlägg

aha ojsan förlåt

det var nog därför inga sidor gick att hitta på internet med mac roms.

men tack iallafall

hejdå

------------------
Med vänliga hälsningar
// Filisia Storm

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag skulle säga följande:

*Basilisk emulerar en gammal 68K-Mac (68020 eller 68030, 68040, d.v.s Quadra klarar den knappt).

De system som kan användas till Basilisk är framförallt System 7.5.3 och 7.5.5. Mac OS 8.1 är ostadigt i den emulatorn (men går som en dröm på min Quadra 610).

System 7.5.5 distribueras gratis av Apple, Mac OS 8.1 är en kommersiell produkt. Du behöver 7.5.3 till 7.5.5.

Eftersom Basilisk emulerar en gammal Mac (instabiliteten med 8.1 visar att den inte riktigt klarar Quadra utan snarare Mac II/IIx,IIcx,IIci,IIfx,IIvx,IIvi,IIsi m.fl behövs en ROM-fil från en så gammal Macintosh.

Det är *tekniskt omöjligt* att använda en ROM-fil från en PowerPC-bestyckad Mac (d.v.s Macar från 6100 och framåt). Hur det är med en Quadra vet jag inte, men det kanske går.

Du måste alltså göra följande för att få det att fungera:

*Skaffa en begagnad Macintosh II:a med 68030 (IIci fram till IIvx 32-bits ren).

*Ta en ROM-dump på den Macen (du får inte använda den samtidigt som Basilisk av juridiska skäl!)

*Installera Basilisk och ROM-dumpen.

*Ladda ner System 7.5.3 och 7.5.5 från Apple.

*Installera dessa och kör.

OBS!! Med en ROM-fil från en Mac II:a fungerar inte Mac OS 8.1 eftersom det kräver en Quadra. Det betyder också att webbläsare etc som kräver 040/Mac OS inte fungerar.

Det nyaste du kan köra är med andra ord 7.5.5 och Netscape 4.04 (har kört det på en Performa 460/20/160 med 33 Mhz 68030).

Vill du köra 8.1 måste du ROM-dumpa en Quadra, men det är en instabil kombination i Basilisk och kräver att du köper en 700, 610, 650, 660AV eller 840AV (ex).

Jag har en rejäl Mac-flotta och skulle ev. kunna ta en diskussion om ROM-dumpning av begagnade Macar via mailen.

Detta betyder inte att jag har tänkt bryta mot någon upphovsrätt utan att jag i.s.f beskriver procedur etc för Filisia.

Vill du få mer information om detta med Basilisk kan du maila mig på:

mattselindmark@mac.com

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag är lite tveksam över varför man överhuvudtaget vill emulera en gammal Mac om man har en iMac som man bara väntar på ska bli repad.

Sen hoppas jag verkligen att du Matts-Erik inte sprider ROM-dumpar. Det ÄR olagligt och det strider mot wF:s regler.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Nejdu, jag sprider inga ROM-dumpar överhuvudtaget. Däremot tyckte jag att korrekt information om Basilisk kunde spridas, eftersom det finns en och annan som sitter med den och undrar hur den ska användas m.m.

De jag känner har ändå nya Macar och har därmed inget behov av en ROM-dump från en Macintosh II från 1987 (jag har originalmodellen).

Däremot skrev jag ju tydligt att om Filisia ändå vill prova Basilisk trots de svåra begränsningarna får hon köpa en begagnad Mac II:a och LAGLIGT ROM-dumpa den, d.v.s ta en ROM-dump från sin egen maskin. Reglerna säger nämligen att man, om man äger Macen som dumpats, kan använda en emulator OM MAN INTE använder Macen SAMTIDIGT.

M.a.o: jag skulle kunna ROM-dumpa en av mina Macar, installera Basilisk på en PC (i min ägo) och använda den (Basilisk altså) med Macen avstängd. Däremot är det ju olagligt att skicka ROM-dumpar via nätet till personer som inte äger en Mac själv.

När man ser vad Basilisk emulerar inser man ändå att det inte är värt besväret att använda den. Har man en iMac vill man nog inte surfa à la Mac II.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

>> Filisia
Är din iMac fortfarande sönder!?

Om detta går, testa det.

* starta datorn.
* tryck ut cd-släden. (om du har en variant med släde...)
* gör en omstart och håll nere C-tangenten och starta från cd skivan.
* på cd skivan finns en mapp som heter verktyg. I den mappen finns två (tre??) program varav det ena heter Diskverktyg eller något åt det hållet.

Om ett av valen är att formatera hårddisken har du valt fel program.

* kör reparerarprogrammet.

Det är rätt bra och underverderas ofta i sammanhang som dessa. Folk snackar om Norton osv... man kan ju börja med det man har! :-)

Lycka till!

---
PS. ...och du, skit i att simulera mac os på en windowsdator. Mac OS och Windows är samma sak, det skiljer mest detaljer och detaljer är bara en tidsfråga innan man vant sig vid. Trust me!

------------------
I sometimes wish I was famous.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)