webForumDet fria alternativet

MacWorld

19 svar · 341 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

har inte svenska MacWorld börjat sunka till sig rejält på sista tiden? Jag menar, hur många fler "inside G4:an" orkar man med egentligen!?

Ni som prenumererar, har ni funderat på att sluta?

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nä, inte direkt. Men visst har du rätt. Dessutom retar jag mig på att de bara skriver om ljud hit och dit men väldigt sällan om digitalfotografi och digitalvideo. Ljud har ett uppslag som återkommer varje nummer vilket jag tycker är urtråkigt. Försöker de flörta med gamla nollett-prenumeranter eller vad?? Isåfall vart är då digital fotografi/video??

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lite OT..

Vad hände egentligen med Nollett? Lades den ned helt abrupt?

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

om man klickar på nollett.com kommer man tiull idg, om man klickar där kommer man till industy standard, en bra mycket vettigare tidning än nollett!

Nej det är inte OT. IDGs tidskrifter är alltid intressanta att följa. Det var lite meningen med tråden.

NollEtt kanske inte riktigt hittar sin plats. Det var ju en blandning av MacWorld och CAP&D. IDG har ju ingen riktig hacker tidning i sitt utbud, det verkar inte heller som om dom vill ha det.

Resumé är en annan otroligt kass tidning som har en hög avsluta faktor på.

Vid ett första intryck tycker man den är bra men efter tre nummer inser man vilken skit det är. De skriver bara om Forsman Bodenfors och massa annan inbördes beundran, nyss var det guldäggen som inte betyder ett jäkla skit...

---
MacWorld
För att inte tappa tråden helt och hållet, i senaste nummret har Sony ett uppslag för en skärm i slutet. Skärmen visar 3D MAX som inte ens finns för Mac OS... OS:et på skärmen är Windows 2000 Professional.

Hmmm.....

------------------

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag har slutat med MacWorld och har tröttnat på den stil de har nu. Artiklarna är för ytliga och ger inte det jag vill ha, vilket betyder att det numera är MacPressen, MacFormat Macworld US och MacAddict, samt MacTech som gäller för mig. Från IDG är det CAP & Design, men som sagt: MW får lägga om stil och lämna "PC Hemma-stuket".

Jag kan tyvärr inte komma på något speciellt positivt, så jag har som sagt funderat på att sluta och bestämt mig (d.v.s jag har lagt av).

Tur att det inte finns flygtidskrifter i samma klass (jag är intresserad av detta och skulle gråta då): "Det fanns många *häftiga* flygplan utställda", håhåjaja.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Resumé är en annan otroligt kass tidning som har en hög avsluta faktor på.

Nu är jag ju iofs tekniker men jag brukar smygläsa Resumé på jobbet ibland för att hålla mig á jour med reklam/mediabranchen och jag tycker den funkar bra... Vad finns det för alternativ till Resumé om man vill vidga sina vyer?

F.ö så tycker jag att svenska datatidningar överlag är allt för allmänt hållna och slätstrukna för min smak, det verkar som varenda tidning från IDG/Medströms försöker täcka in allt från systemutveckling till färghantering i samma nummer, det blir mest en tunn smet av det hela.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 15 maj 2001]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag håller med dig sgtpepper. Det hade varit mycket roligare om det fanns tidningar som inte behövde täcka precis allt utan hade sin egen nish. nollett försökte ju täcka lite för mycket då de skrev om webben, digital fotografi/film/video, musik och nya häftiga prylar. Vi hade två internettidningar (nu finns bara en kvar då den andra blivit uppslukad av PC hemme eller nåt sånt värdelöst) så det fanns ingen anledning att nollett skrev om webben också. Bättre då om de hade bara jobbat med digitala bilder (rörliga och stillastående) och digitalt ljud. En nishad tidning som säkert många hade varit intresserad av.

Idag är det bara MacPressen som är renodlad Mactidning i Sverige och Cap & Design som är något att läsa idag. Cap & Design tycker jag är rolig då man får insyn i den konstiga världen av reklam. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

"Vad finns det för alternativ till Resumé om man vill vidga sina vyer?"

det finns väl egentlilgen inga alternativ på det sättet, ingen annan skriver om reklambyråer på det viset. Fast det kanske är klart, du kanske arbetar på ett av dessa ställen och då förstår jag att resumé intresserar dig! :-)

Det är klart att man vill ha koll på sina grannar, det vill jag med.

------------------

Lustigt, jag fick idag mitt första DR utskick från Resumé. Jag visste inte att dom visste vem jag var... (Bussiness tool utskicket.)

------------------

Jag tycker att det finns för mycket "hemma-PC-tidningar" idag. Först kom PC Hemma, sedan PC Guiden, Komputer för Alla, PC för Alla o.s.v o.s.v. Fler och fler tidningar har fallit dit, MacWorld är det senaste offret för denna utveckling där allt *måste* vara så enkelt (vi ska nu lära oss ett nytt ord: formatera).

Därför behövs en återgång till forna tiders standard, där man skrev för vana användare istället för att enbart inrikta sig till de som spelar Patiens och MS-Röj i Windows.

Idag är MacPressen den bästa tidningen totalt sett. Det är väl egentligen bara nya Datormagazin som är en frisk fläkt idag.

Jag saknar gamla goda SHN (som blev PC Hemma - snyft och gråt) och gamla Datormagazin (som dog) samt MikroDatorn (på den tiden den skrev om flera plattformar).

Nej, minska dessa evinnerliga PC Hemmorna och in med nischade tidningar av bättre kvalitet.

------------------

MacPressen verkar vara ett mognare och bättre alternativ än MacWorld?

Det tråkiga är att många tidningar riktar in sig på samma saker. Det märks vilka som är me IDG... På bara några veckor hade minst majoriteten av våra tidskrifter testat och gått igenom servrar i rackformat, inklusive Datorteknik 3.0.

------------------

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Ilyushin: Datormagazin har faktiskt återuppstått. En sammanslagning av två PC-tidningar, (kommer inte ihåg vilka).
Fick en flashback till gamla Amigatiden när jag tittade igenom den. Den är genomgående ganska bra. Tyvärr lite samma problem som ni tagit upp tidigare här. De envisas med att ta med allt i alla nummer. Dessutom lite mycket hårdvarutester för min smak. Test av monitorer två nummer i rad... Dessutom klämmer de alltid in flertalet demoprogram på kommersiella (dyra) program på sin medföljande CD-skiva. Vore roligare om de kunde skicka med finurliga och smarta sharewareprogram på skivan. Dock skall sägas att de i senaste nummret skickade med hela Redhat Linux 7.1 (2 cd).
Avslutningsvis för att knyta an till forumet så är det inget Mac-innehåll i tidningen. Bara PC och en Linux avdelning.

------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag saknar gamla goda SHN (som blev PC Hemma - snyft och gråt) och gamla Datormagazin (som dog) samt MikroDatorn (på den tiden den skrev om flera plattformar).

en kille helt i min smak. :)

nya datormagazin (som inte har något som helst att göra med gamla) är en sammanslagning av PC+ och PC Extra.

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det jag reagerar över när jag läser Datormagazin är att det är en jääävla massa nyhetssidor i början... Iofs är det en tjock tidning, men i alla fall... ;)

Till protokollet: MacPressens redaktion sitter på Borgmästargränd här i Jönköping (de ville inte ha mig som praktikant, de svinpälsarna ;)) och Datorteknik 3.0 arbetade jag på när den fortfarande hette Datorteknik - och det är fanken inte nån IDG-tidning (tvitvitvi)! ;) :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Ööööhh... jag uttryckte mig lite dumt där, jag vet att Datorteknik inte är IDG...

---
Jag vill bara i sammanhanget påpeka/upplysa om att i Sonys kanmanj för deras bildskäärmar är de avslagna (blåa/svarta, alltså inget på bildskärmen) i alla andra tidningar förutom MacWorld. I MacWorld visas en skärmdump av 3D MAX och Windows 2000 Pro... hehe...

------------------

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Är det bara jag som gillar MacWorld bättre än MacPressen? ;)

*MacPressen kom idag.. jihuu!*

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu

Nazisterna tycker att judarna är som gökar, de lägger bon i andras ägg. /Niklas Norrby

Klicklänkar - ett enkelt sätt att hjälpa!
Stöd Amnestys kampanj mot tortyr!

Jag tyckte MacPressen var lite barnslig tidigare men jag har fått intrycket att de har ryckt upp sig, kanske rent av växt till sig! :-)

------------------

Den nya Datormagazin är bra, men jag önskar att de bevakar mer än Windows och Linux. Mac OS X vore ett utmärkt ämne att skriva om.

Den tidning jag saknar är annars den gamla traditionella Datormagazin, eftersom den höll hög klass.

Nu när MacWorld urartat totalt (bl.a med sin webb) måste jag nästan resa en gravsten över den. Jag tror att den tidningen är på nedgång nu, medan MacPressen tar över mer och mer.

------------------

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jag tycker MacPressen är lite rörig.

Säg att en artikel får en helsida på vänstersidan på ett uppslag, på högersidan är det bara annonser, medan artikeln fortsätter på nästa uppslag, under en annan artikel! :l

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Jo, visst är MacPressen rörig ibland när de har en artikel på vänstersidan och en 4D-annons på högersidan, det håller jag med om.

Annars är MacPressen numera mer mogen och innehållsrik än MacWorld. Jag får ut betydligt mer av MP och gillar "tunga" tidskrifter med mycket information framför "lätta" varianter med glassig, luftig layout och mindre innehåll (som MacWorld).

Hade året varit 1997 hade jag föredragit MacWorld framför MacPressen, men nu när det är 2001 är det MP som leder stort.

MacWorlds betalwebb är en annan orsak till att jag inte längre föredrar den tidningen.

Jag prenumerar därför inte längre och läser istället MacPressen, nya Datormagazin, MacFormat, Macworld US m.fl på datorsidan idag.

När det gäller flyget har jag redan gått över till utländska tidningar, eftersom de svenska försämrats (tycker jag).

Jag skulle vilja ställa en fråga till MacWorld-advokaterna:

*Varför gillar ni MacWorld årsmodell 2001?

*Tycker ni bättre om deras nya stil jämfört med den gamla?

*Saknar ni den gamla klassiska redaktionen som gjorde tidningen mellan 1986 och 1999? (Jag gör det).

Det vore intressant att få höra lite åsikter om den "nya" MacWorld som inte har mer gemensamt med den klassiska än namnet.

------------------

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)