Hej, nån som vet vad Control Panels folder och Preferences folder heter på svenska i System 7.6.1?
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
6 svar · 342 visningar · startad av Navegador
Hej, nån som vet vad Control Panels folder och Preferences folder heter på svenska i System 7.6.1?
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
Control panels folder heter Inställningar och Preferences folder heter Programinställningar.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
OK, extension då? Kan inte vara annat än tillägg väl?
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
Jag antar av titeln på ditt inlägg att du skojar med mklinux. Hur fungerar det? Vad kör du det på för dator? Funderar själv på att lägga in det på en 6100 jag har stående på kammaren.
Om man följer instr. på www.mklinux.org går det rätt bra. Jag körde Drive Setup och gjorde "unallocated / ej tilldelade" partitioner, 2 st:
/ 800 Mb
swap 72 Mb (= ram i min dator)
Har en PPC 6100/60AV med 1 Gb HD. 200 Mb är Mac OS partition. Den måste vara HFS får ej vara HFS+. Sen kör man pdisk (allt detta följer med dist:en i Mac OS utilities eller finns på nätet). Jag körde pdisk under Mac OS. Om du kört Drive Setup först, så kan du helt enkelt tilldela de två (du kanske vill göra flera, tex en partition för /root en för /dev etc) "base block" där den startar och "length". Det står när man listar partitionerna i pdisk med 'p' var de startar och deras längd (om du gjort dem först med Drive Setup vill säga). Annars får du använda miniräknaren.
Kör du fast kan du ju fråga på. Har du CD blir det väl inga större problem. Jag fipplar med en net-installation eftersom jag inte har så mkt plats på min HD. Du behöver veta då:
Enter the URL into the "web site" box:
"www.ibiblio.org/pub/Linx/distribution/mklinux/ppc".
Jag lyckades boota men fick svart skärm och det hängde sig, så långt har jag gjort rätt. Eftersom jag kör http - installation så var jag tvungen att lägga mach_servers mappen i roten på Mac OS partitionen och referera till den i lilo.conf. lilo.conf refererar normalt till CD:n. Skriv istället (om du gör net install): rootdevice=/dev/sda# där # är den partition där Mac OS ligger (kollas med 'p' i pdisk). Om du lyckas komma vidare och inte får svart skärm kan du väl skriva nåt :=) Kan den svarta skärmen möjligen bero på vilken monitor-utgång jag använder (använder den vänstra med miljoner färger)? Har hört att man ej kan använda 2 st monitorer i mkLinux.
Lycka till.
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
[Redigerat av Navegador den 26 apr 2001]
Låter mycket intressant. Skall prova nån natt när jag inte har nåt annat för mig. :) Sitter nu och bökar med en bärbar dator som jag tänkte konfigurera som brandvägg.
När det gäller flera monitorer tror jag att det finns stöd för det i den nyaste kerneln. Kolla vad du kör för version nu och uppdatera. Återkommer om övriga saker när jag själv sätter igång.
Vi kanske skall återuppta detta i Linux forumet, för att inte nedbringa Cyberpets ilska över oss. :)
-Mattias