webForumDet fria alternativet

Freeware & utvecklingsmiljöer till MAC

Programmeringur Mac OS, Unix, Linux & BSD

29 svar · 479 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Vad finns det för utvecklingsmiljöer,IDE:s osv, Om man skulle vilja skapa program till MAC. Verkar vara lite magert utbud när det gäller freeware/shareware överhuvudtaget på Macsidan.
Nån som har lite tips?
Bökar på PC-sidan med C++ och håller nu på att bli koffeinberoende tack vare all JAVA jag läst på sistonde.

-Mattias

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag kan inte så mycket om programmering, men det är ju C++ även på Macsidan så du lär väl känna dig rätt hemma. :)

När man köper Mac OS X följer det med en CD med utvecklingsverktyg för OS X. Vad den innehåller riktigt vet jag inte då jag inte vågar mig på såna djupliggande saker. Du borde kunna kolla på Apples hemsida om dessa "Development tools".

CodeWarrior verkar vara programmet Macanvändare använder för att kompliera sina program. Om det finns en demo av programmet vet jag inte men du kan ju göra en sökning på CodeWarrior och se vad det innehåller.

Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp än så här, men det är kul att du verkar vilja pilla lite med Macintosh. Jag kan ge dig en lång lista på saker som jag skulle vilja se på Mac. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Det som jag saknar på MAC sidan, som är så bra på PC och Linux sidan, är den uppslutning av personer som delar med sig av små fiffiga program och kod-bitar. Det verkar vara väldigt dåligt med freeware uppslutningen i Mac världen.
Tittade runt lite på Download.com när det gäller CodeWarrior, och det enda som verkar vara freeware med det prograsmmet är diverse uppdateringar. Finns det tex nån gratis c++ kompilator till Mac? Nåt företag som tex Borland eller Sun borde väl kunna sprida sina program över Mac världen också.
Utan alla hjältar som sitter och delar med sig av sina programmeringskunskaper i form av freeware, är vi i händerna på företag som bara riktar in sig på att tjäna pengar.
Tråkigt att Mac världen skall vara så "hemlighetsfull".
Och som du säger, Petra, du är säkert långt ifrån ensam om att ha en lång lista på saker du skulle vilja se på Mac. Tyvärr är det säkert ingen större lönsamhet i dina önskemål, och därför är det ingen högre prioritet på dessa från de kommersiella programskaparnas sida.

-Mattias

Sant sant.
Det du skulle kunna göra är att skicka brev till de som programmerar för Mac och fråga dem lite. De kanske har någon programmeringsklubb som vi inte vet om men som just gör det du säger, delar med sig av koder och annat godis.

Det är ju framförallt sharewareprogrammerare jag tänker på som kanske delar med sig av tips och tricks. Man lär ju inte få någon hjälp av de som programmerar hos Adobe. :e

------------------
/Petra

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Tja, kan ju inte så mycket heller, men har du kollat http://developer.apple.com/tools/index.html ? ;)

------------------
Axel Veibäck
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>+ r-> y (GeekCode 3.12 - ungeek)

Tack för länken Axel. Har dock varit där och nosat tidigare. Tyvärr får man känslan av att de resonerar på sånt sätt att "vill du vara med och leka så får du betala för dig", inte "varför hjälps vi inte åt och bygger den bästa lekplatsen".

Får dock lite känslan av att Apple, med OS X, dock insett lite grann värdet av en massa "galningar" som inte tar betalt för sitt slit.

Får väl se vad som händer.

Precis, det går inte att överleva med elittänkande.

Förresten, kom på att du skulle kika runt lite på IRC, jag vet att det finns programmerare på diverse nätverk (DALnet och EFnet bland annat) i sina egna kanaler. Nu vet jag inte vad kanalerna heter, men gå in på nån #macintosh-kanal och fråga, de vet säkert namnet.

En bra början att bygga ett nätverk av kontakter kanske? :)

------------------
/Petra

Jo det är kanske den vägen man får gå. Tycker dock det är märkligt att det är så lam rörelse på utvecklingssidan på Mac.
Det märks ju faktiskt även här, där du Petra verkar vara en av de få riktigt aktiva.

Trots allt så har ju denna maskin funnits ett bra tag nu.

Nån som har några länkar till bra knowledgebases för Mac? (Annat än Apples hemsida).

-Mattias

En länk:
Macfreebees

Kanske inte det jag letade efter i första hand, men en början...

-Mattias

Ibland känns det som jag är ensam på Mac här i Sverige! :)

Jag blir så glad när jag ser att det finns andra som har intresse och som är intresserad av programmering i allmänhet. Själv kan jag som sagt inget om detta så jag är nyfiken och vill gärna lära mig mer. Inte kanske att själv programmera, men att förstå hur det fungerar.

Så vi "Mackers" får hålla ihop. :)

------------------
/Petra

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ibland känns det som jag är ensam på Mac här i Sverige!

Tja, med 3 % install base så skulle det innebära att det finns 126000 Macintosh ute i hushållen här i Sverige. ;)

Så helt ensam är du nog inte :)

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

Det må vara så att det finns en mängd Mac ägare i vårat avlånga land, men de flesta verkar sitta snällt och vänta på att överstepräst Jobs i sekten Apple, (med diverse bi-klaner), skall släppa nåt nytt dyrt. Ofta så tycker jag att det man saknar är bara nån liten detalj eller fiffig special applikation. Inte en helt ny version av nåt redan svindyrt program.

Bara en sån sak att de flesta länkar jag sett presenteras här, går till Apples hemsida säger väl en del om hur tunt det är med andra alternativ.
På PC-sidan är Microsofts hemsida den sista sidan jag går till. Letar mycket hellre i myllret av alternativa vägar.

Bäst att jag slutar innan detta ämne hamnar i Mac vs PC - forumet... :)

Jag förespråkar på inget sätt PC. De är sitter nästan i samma sits hos Microsoft. Men man har en möjlig chans att "runda av hörnen".

Det som jag upplevde som den stora skillnaden när jag började använda PC, var att jag kunde surfa runt och ladda hem en massa godbitar utan att betala en massa pengar.
Själva grejen med att kunna hämta hem gratis, eller snudd på gratis, program för att sedan utveckla sina egna kunskaper var en helskön känsla.

För att avsluta med en Stockholmsk jämförelse, så känns utvecklingssidan på Mac lite Östermalmig.
(Hoppas detta retar upp folk till den grad att de vill bevisa att jag har fel). ;)

Ser fortfande fram emot matnyttiga länkar i detta Mac forum.

Och du Petra - Kämpa på! Du gör ett bra jobb!

Jag ser gärna att du lägger hit några länkar med fiffiga lösningar på andra problem än de på utvecklingssidan.

-Mattias

[Redigerat av SDCd den 03 apr 2001]

[Redigerat av SDCd den 03 apr 2001]

Jag ska samla ihop lite länkar jag har som kan vara nyttiga. Framförallt kanske de i sig leder till andra ännu bättre länkar för dig. :)

Sen kan jag säga att det finns faktiskt 300.000 Macar i Sverige å en sådär 40 miljoner i hela världen. :) :) :)

------------------
/Petra

Petra

Det har sålts 40 milj Macintosh totalt i världen, det är en liten skillnad ;)

[Redigerat av Reefer den 03 apr 2001]

Reefer, då är det nog fler än 40 miljoner användare med tanke på att många skolor och familjer har Macintosh. ;)

------------------
/Petra

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

med tanke på att många skolor och familjer har Macintosh

Jag har aldrig stött på en Macintosh i någon skola som jag har pluggat i.

På medialinjer och liknande kan jag tänka mig att det finns macar men annars är det nog rätt tunnsått skulle jag tro.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

[Redigerat av sgtpepper den 04 apr 2001]

Petra

Reefer, då är det nog fler än 40 miljoner användare med tanke på att många skolor och familjer har Macintosh.

Nä, då är det väl mindre än 40 milj som använder det, -för du menar väl inte att dom gamla 68k-maskinerna används fortfarande? ;)

------------------

Ursäkta mig men nu börjar denna tråd urarta. Det är lite datorkrig över det hela. Vi kanske kan fortsätta debatten om huruvida det är fler än 40 miljoner Macanvändare eller inte i Mac vs PC istället?

Nu ryter jag i som moderator, bara så ni vet det.

------------------
/Petra

Nu ryter jag i som moderator, bara så ni vet det.

OK, då vet vi det fru moderator :e

------------------

Tur att jag slutade mina jämförelser innan jag fick smäll på fingrarna. ;)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)