webForumDet fria alternativet

*suck*, skriver väl här då... Alla "Fel 1" etc i Mac Os??

macOS

2 svar · 217 visningar · startad av mott

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg
Frågan#1

Får tydligen inte skriva något i Café Webforum, så ni kan ju ta bort det inlägget med samma innehåll jag gjorde där... :|

---

Vi har gamla goda PowerPC 80 mhz i skolan med Mac OS 8.4 tror jag det är.

När något program hänger sig så står det alltid typ XXXXX har avslutats på grund av ett fel av typen X har inträffat

Siffran varierar mycket, NS brukar ofta ge upp med feltypen 2 till exempel.
Kanske CyberPet har en bra förklaring??

En annan rolig grej på våra gamla Mac:ar är att om man trycker på omstartsknappen längst till vänster och sedan på knappen bredvid så låter datorn som en stor bomb, krsschh kabooom"! Det är faktiskt sant, en rätt rolig grej. :)
Tror faktiskt att det här "påskägget" finns på våra lite nyare G3:or också.

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag förstår att diskussionen inte ska föras i Cafét trots att många verkar diskutera PC hit och dit där.... men men. ;)

Jag föreslår att du går igenom dessa gamla maskiner på skolan. Dels kör du med äldre system (måste vara 8.5 då 8.4 inte finns) och de är alltid lite mindre stabila än nyare system. Mac OS 9.1 till exempel är en av de mest stabila system jag kört, det är bara Netscape som krashar där och då är det inte Macens fel utan faktiskt klantiga programmerare hos Netscape.

Uppgradera maskinerna till 8.6 i alla fall, installera gärna om hela systemet så det blir fräsht och nytt. På skolor och större företag där många olika personer använder samma datorer så brukar det ju tillkomma en del obskyra tillägg och annat som gör att datorerna blir mer instabila än vanligt.

Många gånger är det ju brist på minne i datorn som gör att datorn krashar, men också dåligt programmerade program. Sen är det ju inte de mest moderna datorer vi pratar om och då kan det vara så att de inte riktigt hänger med om man kör ett program som är anpassat till en något snabbare dator.

Så lite vårstädning och nytt fräsht system skadar nog inte. Det kan i alla fall inte bli sämre. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Netscape brukar ofta vara ledset och kinkigt p.g.a minnesbrist. Jag har kört 3.0, 4.08, 4.5, 4.6, 4.73, 4.74, 4.76, 6.0 och nu senast Mozilla 0.8.1 (NS "6.5") under systemen 7.5.3 upp till 9.0.4. Jag har endast haft problem med 3:an under 7:an, men annars har jag goda erfarenheter av kombinationen Mac OS 8.5.1 och NS 4.08 - 4.73. Det är inga stabilitetsproblem med gamla goda 7100/8100, dessa maskiner är snarare mycket stabila och bra, men NS vill ha minne, så öka minnestilldelningen. Har man lite minne brukar programmet kinka.

Jag rekommenderar Mac OS 8.5.1 eller 8.6 på maskiner i stil med 6100/6115/6116/7100/8100/9150. Annars är Mac OS 8.1 ett bra val som är snabbt på äldre datorer och stabilt.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)