webForumDet fria alternativet

Hänger sig!

1 svar · 262 visningar · startad av StereoM

StereoMMedlem sedan mars 20011 inlägg

Min kära dator har för vana att hänga sig titt som tätt. Minst en gång i timmen, ofta flera, ibland direkt efter uppstart.

Jag laddade ner provversionen av Dreamweaver 4, men problemen började innan dess.

System 8.6 (svenskt), G3 300 MHz, 256 MB RAM.

Jag kan inget om hur datorerna fungerar, jag bara använder dem - men det här funkar inte!

Vad kan man göra? Nån som har den minsta lilla idé? :q

Har provat att stänga av "skumma" tillägg och att bygga om skrivbordet. Ingen skillnad. :(

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Börja först med att starta om datorn utan tillägg (håll ner skift-tangenten under uppstarten till du får meddelande att den startar utan tillägg). Sköter sig datorn då är det mest troligt en tilläggskonflikt och då kommer det roliga jobbet... eller inte.

Lättast är att ladda hem en demo av Conflict Catcher som kollar vilka tillägg du har och vilka som inte trivs i hop. Det mer knepiga sättet är att starta om med Apples egna tillägg, sedan lägga till några stycken andra tillägg i taget och starta om. Funkar det så är det bra, funkar det inte bra så vet du att bland de tillägg du just slagit på finns det någon som inte trivs med de andra tilläggen.

Ett annat sätt är att installera ett helt nytt system och bara lägga till tillägg som du VET funkar och som är friska och uppdaterade. Att ha uppdaterade tillägg är lika viktigt som att hålla tilläggsfloran någorlunda under kontroll.

Det kan också vara så att du har en programinställningsfil som har gått sönder och som ställer till det för dig. Detta fixas lättast genom att helt enkelt gå in i mappen Programinställningar i systemmappen och radera den inställningsfilen. Det skapas en ny inställningsfil när du startar om programmet. Tänk på att vissa inställningsfiler kan vara bra att skriva ner infon (typ om du raderar TCP/IP Programinställningarna eller så).

Notera också med vilka program datorn krashar. Det kan underlätta felsökningen. Det kan spara tid om du vet vilka program som krashar och utesluta (eller anta) tilläggskonflikter eller korrupta programinställningsfiler.

Så kontentan är: börja med att notera vilka program det är som krashar. Vad gjorde du innnan kraschen osv. När vi sett vad som händer (eller om det är generellt för då är det nog hårdhandskarna som gäller från början) så kan vi nog komma i ordning med din dator.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)