webForumDet fria alternativet

Nu sitter jag på OS X!

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

16 svar · 502 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Det är faktiskt inte så illa som jag först trodde. Lite långsamt går det nog i vissa fall, men mycket kvickare än jag först trodde med tanke på alla rapporter.

Installationen var rätt enkel, men tog en stund.

Jag valde att installera Mac OS 9.1 (engelsk version) på en separat hårddisk så att jag skulle vara säker på att jag har ett fungerande system annorstädes.

Installationen av OS X tog en ganska god stund då den inte precis är snabb. Men det gick utan problem och så småningom så satt jag där med OS X framför ögonen.

Jag laddade ner lite program som är carboniserade så att jag kunde snurra runt på Internet utan problem. Bland annat ICQ och ircle.

Nu vill jag ha en bättre webbläsare för Internet Explorer 5.1 (beta) för OS X är INTE bra. När man laddar ner filer från IE så låser den upp hela webbläsaren (inte speciellt multitasking med andra ord, typiskt MS) men andra program kör bra vid sidan om så det verkar vara en MS-bugg och inte Mac OS X.

Så nu ska jag ladda ner Eudora för OS X som ska funka relativt bra... vill ju vara kontaktbar. :)

Att växla mellan OS X och Classic tar inte lång tid som jag först trodde, kanske beror det på att jag har mer än det rekommenderade minnet på 128 MB. Jag har 384 MB och det går smidigt att växla mellan Classic och OS X.

Inga problem att ställa in för skrivare, internet med mera.

Det som är förvirrande är att hitta var programmen finns numer och var olika inställningar osv finns. Att gå in på djupet i systemet är inte att tala om just nu. Nu är det bara anpassning som gäller, sedan får djupdykningarna komma.

På det hela taget måste jag säga att OS X är intressant. Några småhinder finns och bristen på carboniserade program gör att jag kanske inte kommer att köra det så ofta även om jag skulle vilja.

Jag ska prova att köra Photoshop lite mer seriöst i Classic och se hur det går. Enligt Adobe ska det vara vissa problem på vissa datorer, så vi får se.

Jag återkommer med fler rapporter!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Petra

Plocka fram kommandoskalet och skriv "ps -aux" eller "top" eller "uname -a" ...aaahh se där! -lite Unix känsla...känns bra va? :e

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

woo!
*vill också titta på det nya systemet* Men uppdatera tror jag att jag väntar med till alla barnsjukdomar lagt sig och de carboniserade programmen börjar komma. Just nu ser jag ingen större anledning att ha det, än mindre på engalska.. ;) Men titta vill jag apselut göra.. :e

------------------
Axel Veibäck
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>h r->r y (GeekCode 3.12 - ungeek)

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Petra: Välkommen i gänget av newbies på ett Applesystem! :e

På tal om att titta, kan du inte göra några skärmdumpar så vi får se hur det ser ut "i verkligheten" och inte på de tillrättalagda marknadsföringsbilderna? Eller kommer nån upphovsrätt ivägen igen?

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Det tror jag väl ska gå... men vilken typ av skärmdumpar vill du ha?

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 1999286 inlägg

Intressant, jag ser själv fram emot att prova på Mac OS X! :)

Ska bli mycket intressant att se hur Apple har lyckats med att kombinera *nix och Mac OS!

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Petra: En massa! Dialogrutor, menyer, surfning, ICQ - allt!
Framförallt det dära kommandoskalet Reefer snackade om... :)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan juli 2000228 inlägg

skärmdump av WinMac

:D

WinMac is a free program that allows Windows 95, 98, NT4, 2000, and Millennium users to add a Macintosh-style menu bar to their system. WinMac is written in Visual Basic v5.0 by Michael Mallory. It is currently capable of mimicking System 7, Mac OS 8 and 9, Mac OS X Server, and Mac OS X Aqua menu bars.

:h

Download WinMac här..
:e

------------------
EmPeRoR vet inte ett skit om precis någonting, men jag tar i alla fall emot e-post .Det är det inte alla som gör!

Jag provade att ta en skrämdump, nu sparar Mac OS X "Grab" i .tiff så jag vet inte om ni kan se det... isåfall får ni väl öppna bilden i nåt grafikprogram som klarar .tif.
http://homepage.mac.com/petrah/FileSharing.html

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

-----------------

[Redigerat av Reefer den 28 mar 2001]

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

GraphicConverter finns ju carboniserat.. :e http://www.lemkesoft.com/gcdownload_se.html

------------------
Axel Veibäck
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>h r->r y (GeekCode 3.12 - ungeek)

[Redigerat av Axel den 29 mar 2001]

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag tycker det är bra att Apple gjort utseendet i OS X mer bekant. Jag kände igen mig direkt då jag provade den skarpa versionen. Uppgradering blir det dock inte förrän till hösten, jag kör 9.0.4 fram tills september eller liknande då jag uppgraderar till X. Rapporterna tyder på barnsjukdomar som jag helst vill ha lösta.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Axel, jag kom på sen hur man konverterar till JPEG, man gör det i "Preview"-programmet (väljer "Export..."). Man lär sig så länge man lever! :)

Jag tycker nog att det går himla bra att köra OS X... fast visst märker man när man går tillbaka till OS 9.1 att Finder är grymt långsam i OS X. Något som kommer under våren då de trådar Findern bättre. Antagligen är det också då som det större tillverkarna kommer att börja carbonisera sina program (typ Adobe, Quark, MS osv).

------------------
/Petra

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

CyberPet skrev:

Jag provade att ta en skrämdump, nu sparar Mac OS X "Grab" i .tiff så jag vet inte om ni kan se det... isåfall får ni väl öppna bilden i nåt grafikprogram som klarar .tif.

Sitter och ska ta skärmdumpar, vad är "Grab" för något?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

hehe oj gammal tråd.

kanske commando+shift+3 hon menar
eller commando+shift+4
eller commando+ctrl+shift+3
eller commando+ctrl+shift+4

;)

Prova dessa kommandon:

cmd-shift-3 (tar skärmbild av hela skärmen)
cmd-shift-4 (tar skärmbild av det område du anger med markör)

cmd-shift-4 + mellanslag (kamera kommer fram för att ta skrämbild av ett fönster)

Med ovanstående läggs det "Bild 1" osv på skrivbordet i PDF-format.

Om man lägger till ctrl-tangenten läggs bilderna i utklippet (men de lagras inte så du måste klistra in det så fort som möjligt, annars försvinner de när du kopierar nästa gång).

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Hej,

Tack för svaren. Jag lyckades dock hitta funktionen "Skärmavbildning" innan. Den sparar i *.tiff precis som jag önskade. :)

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)