webForumDet fria alternativet

Katastrof!

12 svar · 363 visningar · startad av Q

QMedlem sedan apr. 20001 209 inlägg

Nu är det kris! :(

Bakgrund:
Här på Kåren finns det fyra Macar och typ tio Win NT-maskiner. Vår server (som hette Findus har jag för mig) på Högskolan har alltid varit samma, Macstöd inbyggt osv. I januari utökades nätverket med en nybyggnad och under den tiden fick vi en tillfällig server som hette Trisse. Nu var det så dumt med Trisse att eftersom den var tillfällig hade den inget Macstöd, dvs de bommade att Macarna fanns här. Jag såg allt på nätverket, fast skumt nog med 8+3-namn på filerna, kunde läsa dem men inte spara något på servern.

Häromdan fick vi vår nya fina server vid namn Frida, och det är en trevlig tjej som är Mac-kompatibel och allt! Inga problem att spara på nätet!

Men nu kan jag däremot inte läsa filer! Alla filer har Dos-ikoner alternativt Quicktime Pictureviewer, försöker jag öppna en Pagemakerfil (som jag vet kommer från just den här datorn) klagar Macen på att den inte hittar programmet. Öppnar jag inifrån Pagemaker hittar den inte bilderna som är inlagda...
Det verkar som om filassociationerna har försvunnit på nåt vänster.

Nu sitter jag och öppnar bildfilerna i Graphic Converter och sparar om dem, men det är ett hästjobb med alla högupplösta loggor och annat. Pagemaker, Quark, Word osv har jag inte orkat ge mig på än.

Försökte ändra så att tixempel .psd öppnas med Photoshop, men begriper mig inte på alla konstiga inställningar i Filkonvertering.

Som lök på laxen har jag inte heller nån slags användarhandbok till MacOS. Datorn införskaffades i maj förra året, men jag har inte hittat nån alls. :l

Med tanke på att jag sitter och jobbar med dessa filer dagligen är jag handikappad så det smäller om det! Hjälp!

Svar till: Desperat

r
Visstja: MacOS 9.0.4 på en G4 ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

[Redigerat av Q den 27 feb 2001]

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Låter som det är NT som ställer till det. Vi har haft Unix på jobbet och då har det funkat fint med länkar med mera. Risken kan ju vara att du måste länka om bilderna så att programfilen vet vart de ursprungligen håller till. Det ska ju gå att ha filerna länkade från servern så du slipper ha originalen på din dator.

Har du också problem med filnamnen nu (dvs 8.3)? Isåfall tanka hem ett tillägg som heter Joliet Volume Access. Detta tillägg klarar långa filnamn från PC-filer (och CD) så att du får korrekta filnamn och förhoppningsvis bättre länkning också.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Jo, i PageMaker misstänker jag att jag får länka om dem, men det jag är riktigt irriterad på är att jag inte ens får upp photoshopfiler som de borde...
Jag får sitta och gissa på vilket program de kommer från och öppna inifrån det och hoppas på det bästa...

Satt och pillade lite med Filkonvertering men det gav inget. Frågan är om det gör nån skillnad vad jag pysslar med i min burk när det är servern som strulat? Nu har jag inga problem med 8+3 längre, det löste sig när Frida dök upp.

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

http://support.microsoft.com/suppor t/kb/articles/Q108/5/04.asp?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=+mac%20+files&rnk=3&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=NTS40

vad är ni för lyxkår btw?, 10 NT burkar?...trodde att alla studentkårer rockade Linux med Apache som server... :h

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

[Redigerat av Reefer den 28 feb 2001]

Reefer: Ibland är det bra att finnas i lokaler som ägs av Högskolan... ;)

Men den där länken var inte till mycket hjälp tyvärr. En workaround som bygger på att spara om allt (om man öht får upp filen) är vad jag ägnar mig åt dagarna i ända... Jag vill ha en fix!!! :e

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Men den där länken var inte till mycket hjälp tyvärr. En workaround som bygger på att spara om allt (om man öht får upp filen) är vad jag ägnar mig åt dagarna i ända

Den länken var inte meningen som hjälp utan bara för att bekräfta dina värsta mardrömmar om vad du har framför dig.

§e ;) :e

Nämnas bör att när Microsoft skriver på det där viset och det inte finns några fixar, så betyder det underförstått att du ska köpa en ny version av programvaran från dom, i det här fallet Windows 2000, så det är bara att gå till kårledningen och lägga fram läget.

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

[Redigerat av Reefer den 28 feb 2001]

En tröst är väl att det inte är fel i Mac OS utan i NT. ;)

Q, jag såg att du ställt frågan till eForum också. Ett förslag var ju att ändra filtyperna med hjälp av FileBuddy. Ett annat kan vara att använda Graphic Converter och spara om filerna med dess "batch-funktion" som gör att du kan jobba med flera filer åt gången.

------------------
/Petra

Reefer: ..att bekräfta dina värsta mardrömmar.. *thpbpthbpt* :p

Win 2000 på servern? Nu är det ju inte vår server, det är högskolans... Och dataavdelningens tips var att spara om allt. *suck*

Petra: Filebuddy har jag inte riktigt fått ordning på än, men det låter lovande att det finns en batchfunktion i Graphic Converter!
Däremot verkar den inte kunna hantera CMYK-separerade filer, när en sån öppnas får jag en varning om att den kommer sparas om i RGB. Där har vi nämligen min lilla akilleshäl - CMYK-separering har jag inget grepp om än... Ska läsa Grafisk Kokbok lite tror jag. ;)

------------------

GraphicConveter har just släppt en ny version (för ett par dar sedan) så tanka hem den. Det kan ju hända att den har bättre CMYK-stöd.

Förresten, Adobe Photoshop 5.5 och uppåt har också en Batch-funktion. Fast jag har själv inte provat den. Kolla in den och se om det kanske löser problemen.

File --> Automate --> Batch...

(vad det heter på svenska vet jag inte, men börjar säkert med Arkiv-menyn --> Automatisera...)

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 01 mar 2001]

Min version av Graphic är 4.0.2, typiskt att de släpper 4.0.4 dagen efter! ;)
Men den klarar fortfarande inte CMYK...

Vad gäller Photoshop dras jag fortfarande med 4.0. :( Högskolan är inte säkra på att vi får använda deras programvara eftersom vi är olika organisationer... *suck*

------------------

*dammar av den här tråden lite*

Snackade just med en av högskolans tekniker och vi lekte lite med en tanke. Det verkar ju som om resursfilerna försvunnit under vändan på pc-servern, så Macen känner inte igen filerna längre. Men filerna i sig är ju rätt olika uppbyggda osv, så det borde ju finnas nåt program därute som kan identifiera en *fil* och associera den rätt. Väl?
Isf handlar det "bara" om att hitta det programmet... ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

nkrantzMedlem sedan apr. 2002755 inlägg

Hej Q!
Pluggar på högskolan och jag tror att jag skulle kunna hjälpa dig! (Du berättade om ditt lilla problem för ngn dag sedan när jag var hos dig för att få er logga...) Om vi kan koppla ihop min OS X burk med din OS 9 så kan jag med Photoshop köra en batch kanske!?!

/nippe

:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg

Heh, med tanke på att det är över ett år sen jag startade tråden så har förvisso läget förbättrats en aning, men en del problem kvarstår som sagt.

Haken är att spara om dem ser jag som en sista utväg då de i många fall tappar i kvalite, filstorleken blir större osv. :l

Om jag bara finge ordning på Illustrator så jag får koll på eps-filerna vore jag glad... ;)

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb