webForumDet fria alternativet

Mitt ljud är borta!

Linux & BSD

2 svar · 672 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

I torsdags/fredags märkte jag att jag inte har nåt ljud längre! Varken "donnnng" vid starten, varningsljud eller sketna mp3 hörs alls. När den vill spela upp ett varningsljud så blinkar istället menyraden längst upp en gång i blått... *fattar noll*

Finder har varit lite skakigt de senaste dagarna - kan det bero på det? Och framförallt - vad gör jag åt det??

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Har du stängt av ljudet?
Gå in i Inställningarmappen och öppna "Ljud" inställningen (eller Bildskärmar & Ljud om du har den istället).

Om det är en liten box med ett X i så har du ditt svar, dvs "Ljud av" är påslaget... inget ljud.

På nyare tangentbort finns det en knapp för att stänga av eller slå på ljudet, du kanske kommit åt den av misstag. Så du kan stänga av och slå på ljudet på såna tangentbord också (ser ut som en högtalare, fast inget ljud kommer ifrån den). Du kan också höja och sänka ljudet, detta borde också slå på ljudet (tangenter med en eller tre volymer).

Om du inte får något ljud även efter detta så kan du försöka slänga programinställningsfilen för Ljud eller Bildskärmar & Ljud som kan ha blivit korrupt.

Och för säkerhetsskull kolla så du inte har ett par hörlurar eller liknande ipluggat i ljudutgången på datorn.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Löste sig! :)

Ljudet var mycket riktigt avstängt med ett kryss, men jag begrep inte till en början hur det hade hittat dit. Sen kom jag på att jag sänkt ljudet med hjälp av Inställningsraden och när jag drar det ljudreglaget i botten hoppar krysset dit automatiskt.

x( Jävla Netscape på Mac som raderar all inskriven text om man råkar trycka på nån av funktionsknapparna... Inte kul att sitta och skriva in allt igen! *svär*

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)