webForumDet fria alternativet

Math64Lib saknas?

10 svar · 356 visningar · startad av Q

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Får upp den rutan ibland, att Math64Lib saknas - verkar ha nåt med minnet att göra?

Letade i Hjälpen om hur man gör nåt åt minnet - det verkar vara lite fragmenterat (om det nu kallas så).

Icq 11mb
MacOS 63,1mb
Netscape 29mb
Största lediga block 36,2mb

När Netscape var stängt var största lediga block 53-nånting mb och Quark ville inte starta för den vill ha minst 64 mb ledigt.
Det finns ju ledigt, det är bara inte i ett enda block vad det verkar. Är det en sån sak man kan fixa till med hjälp av programmet Minne under Inställningar?

Faan, jag hatar att vara nybörjare!!! ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vilket program kräver detta tillägg?
Det är inget jag har användning av ialla fall. Så vitt jag vet så är det tillägget till något program som du normalt inte kör... eller?

Japp, Netscape är jättedåligt på att lämna tillbaka minnet. Det du kan göra är att du startar det största programmet först (dvs mest minne) och sedan startar det näst största osv.... för måste du avsluta det största programmet så finns det tillräckligt stort "hål" för att öppna ett annat program.

Dock har jag inga problem med det när jag kör Mac OS 9.1.

Vilken version kör du av Mac OS?

Du kanske kan prova dessa program:

Mac OS Purge 1.0
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=2521

AutoPurge 2.5.2
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=7337

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

/me har meg 128 fysiskt ram och 122 virituellt. ;) Då kan man t.ex. roa sig med att ha 40 prgram öppna samtidigt.. *vad dum jag är..* :e

(har förresten inget math64lib heller.)

------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison

[Redigerat av Axel den 07 feb 2001]

Jag har 9.0.4 och det var när jag tog Äpplemenyn - Inställningar - Minne som jag fick upp den där rutan, men nu hoppade det igång glatt! Tänk vad en nattlig vila kan göra underverk! :e

Måste faktiskt säga att minneshanteringen åtminstone verkar vara bättre i Windows - där har jag aldrig några problem med att inte kunna starta program... ;)

------------------

Math64Lib har jag aldrig hört talas om så det har varken med minnet att göra eller är standard i Mac OS. Så släng skiten! (Vilket program var det som ville ha den filen????)

------------------
/Petra

Som jag skrev i inlägget innan ditt! ;)
Det var när jag ville köra programmet Minne som ligger i Inställningar under Äpplemenyn...

------------------

Jag har sökt mitt system efter en sån fil men hittar den inte så det kan omöjligt vara något med Mac OS, såvida du inte kör något urgammalt system som jag för längesedan glömt bort.

Kanske är det läge att göra en ren installation av allt istället... det brukar vara ett hel-vete att ta över en dator från någon annan som kanske inte heller vet så mycket om hur ett system fungerar?

------------------
/Petra

Nja, burken är ju en G4 med MacOS 9.0.4, så den är inte överdrivet gammal - förra våren tror jag den köptes in. Officiellt av Kåren, men har ett löfte av Högskolans datagäng att de kollar på den om det skulle börja konstra - speciellt eftersom vi ligger inom Högskolans nätverk. :)

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

[OT]

Q

Nu när du sitter med en sån där ...Mac, så kanske du vill agera lite testbed?

Installera SuSE Linux for Mac på den (separat partition alltså) sägs ju vara den bästa Linux:n för Mac, men jag har inte haft tillfälle att testa/kolla hur pass väl den funkar, skulle vara kul att veta ;)

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

[Redigerat av Reefer den 09 feb 2001]

På en Mac jag inte jobbat en vecka med en gång? Där jag knappt har koll på hur man avinstallerar ett program? På en Mac som (framförallt) inte är min utan Studentkårens..?

Nää, min gode Reefer, det får nog vänta ett tag... Då måste jag ju ge mig på att fippla med partitioner! ;)

------------------

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag har inte heller sett filen Math64Lib, men det låter som om det har med FPU att göra. Jag håller med om att vissa NS-versioner är dåliga på att rensa efter sig, därför rekommenderar jag faktiskt Mozilla som jag nu kör. Jag är imponerad av dess prestanda och kommer numera endast använda Mozilla i Mac OS och Fizilla i Mac OS X. Dessa läsare är snabba och städar efter sig (och är bättre än NS 6.0 som jag kört för ett tag sedan).

Minnesfragmentering kan avhjälpas med Mac OS Purge, som Petra nämnde. Jag har ofta kört det och det har alltid frigjort minnet.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)