QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nu känner jag mig väldigt dum... :e
Hur avinstallerar jag ett program?? Min företrädare lade in nåt ljudprogram som har expirat och nu vill jag ta bort det - men hur?? Är det bara att deleta den mappen under Programmappen eller är det nåt jox i Systemmappen som måste bort också?
Har bara installerat program än så länge... ;)
Sen undrar jag hur man byter ikoner på mappar till sina egna små roliga. Byta färg kan jag, tänkte bli avancerad. :e
Som skrivbordsbild har jag en vacker logga, men den fyller inte hela - hur får jag till en enhetlig färg? Hur jag än bär mig åt har jag bara ett gäng fula mönster eller förvalda färger - men inte vitt! :q
Det var väl allt för den här gången. ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg OK, vi börjar väl då....
1. Avinstallera programmet genom att slänga programmappen.... i några fall så brukar också program installera tillägg, de brukar oftast vara döpta till själva programmet (annars brukar de använda sig av de systemfiler som redan finns och då behövs ingen avinstallation). Du kan göra en sökning på programnamnet och då kan du dessutom slänga programinställningsfilen som kommer att ligga och skräpa (gör varken till eller från men det är ju några extra K till hårddisken).
2. Om du har en ikon du gillar (finns massor med bibliotek med härliga ikoner) så klickar du först på själva mappen (om det är en ikon som redan finns på en annan mapp) och väljer info (äpple-i) och sedan klickar du på själva ikonen i över vänstra hörnet. Kopiera sedan den (äpple-c) och stäng info-rutan. Öppna sedan info-rutan (äpple-i) på den mapp du vill ge en ny ikon, klicka på mappsymbolen längst upp till vänster i info-rutan och klistra in (äpple-v). Vill du ha allmäna ändringar på mappar osv måste du antingen hacka i ResEdit eller använda ett program som Kalediscope.
3. Det är lite knepigt om man vill ha en fin vit bakgrund med en logga för det finns ingen färdig vit bakgrund i Mac OS. Så det du kan göra är att antingen lägga in den bakgrunden i själva bilden och placera den som bild... eller så gör du ett vitt bakgrundsmönster.
Så här gör du ett vitt bakgrundsmönster:
1. Gör en lagomt stor bild (vit såklart) i vilket grafikprogram du vill. 150x150 pixlar kan vara en bra start.
2. Markera bilden och kopiera den (äpple-a och äpple-c)
3. Öppna programmet Utseende
4. Välj tabben Skrivbord
5. Ta bort eventuell bakgrundsbild
6. Klistra in den kopierade vita bakgrunden (äpple-v). Nu kommer du att ha ett Namnlöst mönster, men det kanske inte gör nåt. :)
7. Placera din bild på nytt och centrera den eller hur du vill placera bilden.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg OK, vi börjar väl då....
Kavlar upp ärmarna och sätter igång eller vaddå? ;)
Okej, många program på pc-sidan lägger själva in ett avinstallationsprogram i samma mapp som programmet eller så gör man det via Lägg till/Ta bort program - tänkte det fanns nån sån funktion jag inte hittat, men det var den manuella vägen som gäller alltså!
Så det var så enkelt att byta ikon? Oj. :) Om jag hittar nån kul på Internet är det bara att kopiera den rakt av också och klistra in den på samma sätt?
Men det förvånar mig högeligen att det inte finns en enklare möjlighet att välja egna färger på Skrivbordet! Verkligen oväntat. Nåväl, ska fippla lite i Photoshop och se hur det går. :)
Tack! :D
------------------
To be or not to be - that's not a question!
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Tja, har du installationsfilen kvar så brukar många också ha avinstallation som alternativ. Men hur många gånger spara folk dom? Inte ofta.
Japp, det är bara att kopiera på detta vis när du hittar nån trevlig ikon. :)
Jag brukar inte byta färger så mycket då jag förederar en väldigt neutral bakgrund så att jag kan jobba med bilder utan att bli störd. En gråaktig ton funkar bäst för mig.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade