webForumDet fria alternativet

Val av Mac OS-version

10 svar · 408 visningar · startad av Tobias

TobiasMedlem sedan jan. 200133 inlägg

Undrar vilket Mac OS man bör välja för maximal prestanda. Avgränsning: Mac OS 8.1-8.5 (inte 100%-ig om starka argument finns). Hårdvara:
* PPC 6100/60AV
* HD 255 Mb.

------------------
Med vänliga hälsningar

Tobias Bohlin

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Helt klart 8.6 (fri uppgradering från 8.5)! 8.1 var sådär, men 8.6 är otroligt stabil och snabb.

Hoppas du har gott om minne ;)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

[Redigerat av CyberPet den 07 jan 2001]

72 MB. Räcker det? I dagsläget kraschar den ofta om man tex surfar och kör ngn annan app. samtidigt.

------------------
Med vänliga hälsningar

Tobias Bohlin

Om det är fysiskt minne du har så ja, det borde räcka. Du kan med god prestanda också välja att använda virtuellt minne (dvs +1 MB av ditt fysiska minne).

Prova gärna iCab istället för Netscape eller IE som webbläsare (tar mindre minne och plats på hårddisken). http://www.icab.de/

Sen kan du alltid slimma ner minnet något och stänga av tillägg du inte använder. Detta för att få lite mer minne över till applikationer.

------------------
/Petra

CHEETAHMedlem sedan jan. 200125 inlägg

var får man tag på Mozilla!? :e :D :D :)

------------------
MVH /CHEETAH - www.diskuterapolitik.com - www.diskuterapolitik.f2s.com - cheetah@plus.idg.se

[Redigerat av CHEETAH den 12 jan 2001]

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Senaste versionen (Nightly builds): http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/nightly/latest/MacMozillaInstaller.sea.bin

Senaste "milstenen": ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla0.7/mozilla-mac-M0.7.sea.bin

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

[Redigerat av Erik Juhlin den 12 jan 2001]

Jag har bytt till (jag startade denna tråd) Mac OS 7.6 och det är stabilt och bra. Har dock ett problem. När jag stoppar in en CD (om ingen fanns i när jag startade datorn) kommer den inte upp på skrivbordet. När jag startar om och bygger om skrivbordet kommer den upp (vet med 100% säkerhet att detta i alla fall gäller för system CD:n). Man kan få upp andra CD:ar genom att kasta System 7.6 i papperskorget och stoppa in en ny. Lite omständigt. Vad kan vara felet? Jag tvingades pga misstänkt fel på ROM (har hört med tekniker) på min modell köra minimal installation och lägga till tex Open Transport mm eftersom.

------------------
Med vänliga hälsningar

Tobias Bohlin

Uppgraderade du eller installerade du ett helt nytt system?

Låter som om någon preferensfil är paj. Har du provat också att slänga preferensfilen för CD-spelaren (alltså troligen Apple CD Spelare programinställningen i programinställningsmappen)?

Om du kan, prova med att först reparera hårddisken och avfragmentera den, sedan installera ett helt nytt system. I värsta fall kanske du måste formattera om hela hårddisken, men så drastiska åtgärder behöver man inte förrän allt annat är undersökt.

------------------
/Petra

Har formaterat HD:n, grundformattering + skriv nollor. Sen installerade jag Mac OS 7.6, körde tidigare Mac OS 8.0. Det var ett h-e. Jag har fått ungefär ett standardsystem genom att köra minimal installation + lägga till genom att installera igen fast med Mac OS 7.6 avbockad (väldigt anpassad installation alltså), men andra saker förbockade. Vad är At Ease? Jag har Mac OS 8.1, 8.5, 8.6:cd-ar med uppgraderingsfiler för detta. Verkar saknas på Mac OS 7.6 CD:n.

------------------
Med vänliga hälsningar

Tobias Bohlin

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Cyberpet är bättre på det andra, så det säger jag ingenting om.

At Ease, däremot var ett program tänkt främst för barn och datorer som stod offentligt. Det var ett program som kördes istället för Finder och man hade bara avgränsade rättigheter som bestämdes av administratören. (Öppna vissa program och dokument) Jag trodde att det var ganska dött nuförtiden efter system 8. ;)

Det är iaf ingenting du behöver. ;)

------------------
Axel Veibäck
Välj det rätta, välj.. Axel.

Jag tycker det låter så konstigt. Kan du inte köra en standardinstallation istället och se vad som händer. Det kan ju hända att du missat något med att göra som du gör. Du kan ju alltid avmarkera de tillägg du inte behöver senare i Tilläggskontroll.

------------------
/Petra

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)