webForumDet fria alternativet

MAC OS på Intel

7 svar · 1 072 visningar · startad av stoffe-2k

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Petra och ni andra mac nissar ;)
hur går det igentligen med Intel ver. av Mac OS :q

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Några Mac OS-versioner för Intel är inte i sikte och om en sådan skulle komma blir det i så fall Mac OS X för Itanium/McKinley (IA-64-optimerad). Versioner för x86 är inte alls troligt, eftersom Apple inte sagt något om sådana.

Dock har det funnits en sådan i deras labb 1993, Star Trek. Det var en version av System 7 som skulle köras på x86-baserade datorer, men den lades ner, eftersom resurserna behövdes vid utvecklingen av System 7.1.2 och 7.5 för PowerPC.

Apple har dock släppt kärnan i Mac OS X, Darwin som Opensource för x86-plattformen.

Vill man köra Mac OS på en Intel-dator blir det till att ladda ner Basilisk, en emulator som emulerar en 68K-Mac och gör det möjligt att använda Mac OS 7.5.3 (som kan laddas ner gratis från Apple). En annan emulator, Executor gör det möjligt att köra System 6 på Intel, men det är flera år sedan jag hörde något om den. Produkten togs fram av tyska Ardi.

Att emulera PowerPC-baserade OS på x86 är ett dödfött projekt, eftersom arkitekturen är helt annorlunda. PPC:n är en renodlad RISC-processor utvecklad ur IBM POWER (som sitter i RS/6000). x86-arkitekturen är en CISC-arkitektur, även om Intel och AMD gör ett tappert försök att använda RISC. Att emulera RISC på en CISC-processor är betydligt svårare (har inte ens sett en sådan emulator) vilket gör att kombinationen Intel x86 och Mac OS 9 inte lär bli verklighet. Däremot kan man emulera 68K, eftersom det är en CISC-arkitektur och därmed går att emulera med framgång på en CISC-baserad x86-processor.

Eftersom PowerPC är en kraftfull och snabb processor ser jag inte heller något behov av Mac OS under x86. Däremot är Mac OS under IA-64 intressantare, eftersom den processorn är modernare och snabbare än x86. Nya PowerPC 7400+ (G4 Plus) och G5 hänger med Itanium tämligen bra, men de är inte lanserade än. Plus-modellen blir klart snabbare än den redan snabba G4-processorn. G5 blir nästa generation PowerPC.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

jag tänkte på:
http://program.webforum.nu/wf/Forum16/HTML/000005.html

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag läste någonstans att de faktiskt har provat köra OS X på en Intelprocessor. Kommer inte ihåg vart nu.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Citerar dagens Ny Teknik:

Apple utvecklar MacOS X för pc

Apple utvecklar en version av sitt nya operativsystem MacOS X för intelprocessorer, enligt nyhetstjänsten The Register.

Källan bakom uppgiften är en programmerare som hävdar arr han fått ett erbjudande från Apple att vara med i utvecklingsarbetet.

Men The Register skriver också att ett MacOS X för pc förmodligen aldrig kommer att släppas på marknaden. Det skulle kunna ta död på Apples egna datorförsäljning.

"En pc med AMDs 1,5 GHz Athlonprocessor vore inte så bra för Apples affärer", spekulerar The Register.

Anledningen till att Apple portar sin "kronjuvel" till pc sägs vara av forskningsändamål.

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Dime con quién andas y te diré quién eres.

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

En gammal tråd, väldigt gammal. Men så här i efterhand kan man ju inte annat än att konstatera att det 5 år gamla ryktet faktiskt är sanning. Steve Jobs har ju erkänt att en Intel variant funnits lika länge som OS X fans.

Lite kul att kolla tillbaks på gamla trådar i forumet. Många frågor handlar om vad som är snabbast, Windows eller Mac OS. Något som vi idag kan se egentligen inte spelar någon roll, Mac Mini säljer som smör ändå. Vissa trodde även att Apples dagar var räknade, något som idag definitivt är fel. Apple har aldrig gått så bra som det gör nu. Större mängd sålda datorer, större mängd sålda iPods, mer pengar i kassan, högre aktier, mer FoU pengar, många nya produkter. Något som många inte kunde tro då är att Apple närmar sig jättarna inom datorbranschen igen.

Så, det var för fem år sedan. Vad kommer att hända inom de närmsta åren?

Jag personligen tror att Microsoft kommer förlora ganska mycket mark åt Apple. Vartenda drag Apple gjort senaste åren har gett utdelning. Nu finns det ett riktigt drömläge, att riktigt konkurrera med Windows. På samma vilkor med Intel. Jag tror att inom en snar framtid kommer det stå en Macintosh i åtminstone var 10:e hem. Vad tror ni?

vad var det jag sa :e :moose

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hehe..

Men det var nästan väntat, det går inte i längden att konkurrera med en nisch produkt som PPC i ett hav av Intel processorer när man riktar sig till samma målgrupp som PC tillverkarna.

Ska bli kul att se om ryktena stämmer nu på tisdag, när Steve Jobs kliver upp på scen i Macworld Expo i San Francisco, om dom släpper dom första Intel macarna redan där, iBook och Mac mini har nämnts som kandidater.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)