webForumDet fria alternativet

Konvertera massor av filer?

Program & appar

10 svar · 562 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

Fick en Macfil av en polare med en massa enskilda filer i. Originalfilen var komprimerad (sånger.sit.hqx om jag inte minns fel) och Winzip lyckades öppna den och packa upp.
Men nu kommer problemet. Filerna heter namn.mcw och namn.snu och när jag öppnar dem i Notepad försvinner åäö och ersätts i vanlig ordning med skumma tecken.

Eftersom det är ett par hundra filer med sångtexter är det inte speciellt lockande att manuellt gå igenom dem och ändra en efter en... Finns det nåt trevligt program därute som kan fixa detta? :)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

UltraEdit har en väldigt trevlig funktion, "Replace in files". Med den funktionen kan du ersätta söksträngar med nya i en eller flera filer. Så det är bara att söka efter de konstiga tecknen och ersätta med å, ä eller ö.

Jag har kört funktionen på loggfiler som är över 200Mb så den är jävligt stabil.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Då vi Macnissar (och nissor) inte behöver använda suffixer i filnamnen så verkar det vara något konstigt format. Har aldrig hört talas om .mcw och .snu tidigare. Sa din polare i vilka program han skapat filerna? (hade ju underlättat om han hade valt något "vanligt" filformat).

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Petra: Nä, det där med filändelserna förvånade mig också... Får en massa konstiga felmeddelanden dessutom.

Liten knepig sak: Tog hem filen för länge sen och lyckades packa upp den så som jag har småfilerna idag. Häromdan lyckades jag komma åt mitt konto på skolan hemifrån via ftp och tog hem filen igen - bara det att "efternamnet" kapades lite till sånger.hqx. När jag öppnar den i Winzip ligger det EN fil där som heter sånger.sea med frågetecken för storlek, datum och komprimering. Och den kan jag inte göra nåt med. Men jag lyckades alltså för ett tag sen... Skumt.

Har haft filen liggande ett bra tag på mitt konto på högskolan (typ tre år :)) och försökte häromdan att öppna den i en Macsal.
Dubbelklickade - hände ingenting.
Drog den till Stuffit - hände ingenting.

*fattar noll*

Pepper: Har funderat i de banorna också, lär nog bli så... ;)

------------------

Liten rättelse: filen heter sånger.sea.hqx - nån skillnad mot sånger.sit.hqx som jag trodde det var?

Försökte igen på denna iMac, men vare sig jag dubbelklickar eller kör via Stuffit Expander rasslar det till i hårddisken, fönstren blinkar lite som om ett nytt öppnas och genast stängs igen, men inte ett smack händer.
Har kikat i Stuffits inställningar och målmapp för de expanderade filerna ska vara samma som originalfilen...

I Finder ser jag däremot att filen är 818k och date modified är 18 dec 1998 kl 20.00.

Öh? :q

------------------

Skumt. .sea är i alla fall Self Extracting Archive och dessa tror jag inte funkar så bra att öppna i Windows såvida du inte har StuffIt Expander för Windows (finns att ladda ner från http://www.aladdinsys.com/ om du behöver uppdatera). I princip så ska det funka att öppna hqx-filen (dra den över StuffIt Expander ikonen på Macen) och sedan ska den även öppna sea-filen, om inte annat ska den gå att dubbelklicka på eller dras över StuffIt Expander ikonen.

Det kan ju också hända att din StuffIt Expander på iMacen är ofullständig (dvs den saknar en "motor") och bör ominstalleras. Kolla i systemmappen i mappen tillägg och se om du har filerna "StuffIt Engine™" och "StuffIt Engine™ PowerPlug".

.hqx-filen kan ju också blivit korrup på något sätt, men exanderar den till .sea så funkar den nog.

------------------
/Petra

Stuffit-filerna finns i systemmappen, men det gack inte i alla fall.

Ska testa hemma med Stuffit Expander - har det liggande nånstans sen tidigare. Det har faktiskt inte fallit mig in att jag har den hemma. ;)

Det är ju när jag vill jobba med sea-filen hemma som jag får en massa felmeddelanden, så risken är väl att det är korrupt nånstans. Ska testa! :)

------------------

OK, får du problem så kan jag ju kolla också. Skicka ett mail bara.

------------------
/Petra

Antingen spökar det eller också har det gått troll i min stackars hjärna... Nu funkade det!

Hittade Stuffit Expander 1.0 (!) från 1995 och då började det hända saker! Det gick inte att dra filen direkt till fönstret, men när jag gick via Arkiv -> Öppna började den tugga.
Det ligger fortfarande 46 snu-filer i en mapp, men merparten som förut hette .mcw har nu blivit perfekta .doc! Öppnas hur snyggt som helst i Word med åäö och hela surven... Nu är jag riktigt förvirrad! :e

Fast jag vill ju helst ha dem i en textfil... *garvar* Aldrig får man vara riktigt nöjd! ;)
Nåja, tack för hjälpen i alla fall! :)

------------------

Medlem sedan nov. 20002 inlägg

Det här med konstiga suffix beror på att macfiler, som tidigare nämnts, inte behöver suffix, medan Windows tycker att man bara MÅSTE ha suffix - alltså tar windows de tre sista bokstäverna i fil-namnet och gör ett suffix av.
Alltså, har du en macfil som heter StarWars så blir den i windows en fil som heter starw.ars
.ars är ju oxå ett spännande filformat...
lösning: om du vet vad det är för typ av fil (text, musik, bild etc.) prova att döpa om den. En text-fil slutar vanligtvis med .txt eller .doc , bilder kan man prova att ge suffixen .jpg eller .gif
Musik - man kan väl prova med .wav eller .mid eller nåt...

Det funkar långt ifrån alltid, men med "vanliga" filer typ text och bild brukar det gå för det mesta. Prova -även att öppna filen inifrån programmet du vill använda, det kan oxå gå...

------------------
thomas "jag-är-ingen-hårdrockare" lundberg

Nä, det är det inte eftersom alla filer har samma suffix. Dessutom var originalfilerna från 1994 - inte direkt igår... :)
Det lustiga är att det är döpta enligt 8+3-principen, trots att det är Macfiler...

Dessutom undrar jag om din teori stämmer. När jag tar hem Macfiler nuförtiden blir det ingen ändelse alls på dem. Men det brukar jag gå runt genom att döpa om dem direkt i Macen. ;)

PS. Välkommen förresten! :D

------------------

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)