webForumDet fria alternativet

Mac OS X

7 svar · 413 visningar · startad av Axel

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag läste om tian i MacWorld idag. Det är nästan att man blir lite rädd. Det är ju unix-basetat, så det kommer funka helt annorlunda..

Innan har ju Macens slagord varit att den varit så enkel för nybörjare och såna. Undras om den användarvänligheten kommer finnas kvar i X. Det verkar ju som om man måste skriva in unixkommandon och sånt. ;)

Det stod även att de som nu har gurustatus på systemen <9 kommer vara de som har svårast för tian. Hu. :)

Men det kommer nog vara kul att se hur det kommer bli sen. Hoppas att det blir bra.. :)

------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part three Axel är 1,79 m och väger 65 kg.]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag väntar på en större hårddisk till min PowerBook innan jag kan installera Mac OS X beta för att testa den. Det går tyvärr inte ännu (så vitt jag vet) att installera på min uppgraderade Mac (en PowerMac 9600 med ett XLR8 CarrierZIF G3/400 MHz).

Det ska verkligen bli spännande att se om man gillar X eller inte. Om inte annat är det ju en dyr uppdatering, det krävs minst en "äkta" G3 och 128 MB RAM *ryser*

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag kör nu Mac OS X på min G4/400 och måste direkt meddela att det är mycket enkelt att installera och hantera. Installationen är lika smidig som med Mac OS 9 och användningen är inte svår. Unix-delen märks inte om man inte startar Terminalen och/eller Telnet. Gränsnittet är annorlunda, men man känner snabbt igen sig.

Macens användarvänlighet har m.a.o inte gått förlorad i Mac OS X.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Kul att höra! Jag väntar fortfarande på min större hårddisk, men snart så! :)

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Unix-delen märks inte om man inte startar Terminalen och/eller Telnet.

Vad har Telnet att göra med Unix-delen? Startas det en telnet-server automatiskt i OS X eller så att man kan telnetta in genom den egna datorn till den egna datorn eller? Telnet (och de flesta internetprogram) kommer ju från Unix, men även om det finns en telnet-klient i Windows så blir ju inte Windows direkt Unix-likt bara för att det har en telnetklient ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 28 okt 2000]

TomasahlMedlem sedan nov. 200077 inlägg

Hej.
jag är ny här på Forumet. så jag hoppas att om jag ställer denna fråga på fel ställe att ni har överseende.

Har nu kört MacOSX Public Beta i ett antal veckor och är väl måttligt imponerad. Men det är ju en beta, så OK...
Har inte haft några större problem att få Classic-läget att funka på svenskt OS9.0.4, men däremot funkar inte ISDN, tydligen bara det Inbyggda 56K-modemet. Någon som vet om det går att fixa på något sätt?

Hej Tomas och välkommen!

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att köra OS X PB ännu (väntar fortfarande på min hårddisk)... men kanske denna länk kan hjälpa dig, då de diskuterar Mac OS X i kubik och minut.
http://www.macosx.com/

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

I Mac OS X kan köra Telnet precis som på vilket Unix-system som helst, eller starta Terminalen (inte telnet) och skriva kommandon på samma sätt som på andra Unix-baserade OS.

Vill man inte detta är det bara att arbeta grafiskt, man behöver egentligen inte gå ut i terminalen (förutom då vissa program ska packas upp, cocoa-program då). Nya versioner av Stuffit lär dock klara Gnutar, vilket gör att man inte heller då behöver jobba i terminalen.

Finessen med Mac OS X är att man kan välja: vill man arbeta som i en klassisk Mac gör man det och vill man arbeta direkt mot Unix utan att ta den grafiska vägen kan man det.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

254 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
123 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)