webForumDet fria alternativet

Datorn startar av sig själv ???

Linux & BSD

2 svar · 661 visningar · startad av LeJa

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg
Frågan#1

Hejsan

Visserligen är jag f d Mac-iot men har numera övergått till Windows och Linux.
Har dock en vän som har en Mac och som fått ett delikat problem.
Hennes dator har fått för sig att starta av sig själv hela tiden. Om hon stänger av den så startar den igen efter cirka 5 min. Det enda hon kan göra för att slippa detta är att dra ut strömkabeln ????
Någon som har idéer om vad detta kan bero på?

LeJa

------------------
LeJas samlade....
LeJaPunktNu
LeJa

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det hjälper alltid med lite mer mat på benen, som vilken version av Mac OS och på vilken dator.

Det som det kan vara är att strömspararinställningarna har blivit korrupt. Så börja med det, öppna systemmappen, gå in i programinställningarmappen och leta reda på strömsparinställningarna. Släng den filen i papperskorgen och prova stäng av datorn igen.

Funkar inte det så måste man kanske fundera på lite andra saker. Men återkom när du tagit reda på version på Mac OS och vilken typ av dator. Det blir lite lättare då. :)

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

En dator vi hade förut (Performa 6200) hade sån där fjärrkontrollsmottagare. Vi köpte en ny video och den fjärrkontrollen påverkade datorn också.. När min syster satt och skrev i Word frågade datorn om den skulle spara och sen stängde den alla program och slocknade. Lite kul faktiskt, vi var tvungna att tejpa över den.

Samma dator hade också en ovana att koppla upp sig vid tvåtiden på natten och fortsätta vara uppkopplad (FreePPP märkte att det inte var nån aktivitet och frågade snällt med en dialogruta om den skulle koppla ner. Eftersom ingen var där kopplade den inte ner) tills vi hittade den på morgonen. Inte så kul, men vi kunde stänga av det sen.

Oups vad Off Topic jag blev, men jag kände för att skriva av mig lite..

------------------
Axel - Nu med ny signatur som klarar 40° tvätt och inte kladdar!

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)