Nog bör väl en Mac fixa att öppna en RTF-fil skapad i WordPad på en PC 
Klarar inte Mac RTF?
8 svar · 524 visningar · startad av Chakotay
Det borde ju gå, men då i ett program som stödjer RTF. Har faktiskt aldrig testat själv då jag har MS Word på min maskin plus en otroligt bra konverterare om jag inte har originalprogrammet.
Det som jag vet med mig är att Skriv Text (eller Simple Text som programmet heter på engelska) inte klarar större filer än 32K, är de större måste man köra med något annat program (finns både dyra program och free- och shareware).
Du får väl skicka mig en fil så får vi prova: petrah@mac.com
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Jo, att det vill till ett program som är avsett öppna RTF hade jag på känn också 
RTF har i tidningsartiklar presenterats som "datorernas esperanto", dvs ett slags universalspråk, som kan överbgygga "språkförbistringen" emellan PC och Mac och givetvis även mellan mängder olika "patent"-ordbehandlare för PC. 
Ändå tycks RTF ytterst sällan användas i praktiken, aldrig någonsin har någon frivilligt sänt mig en RTF-fil, utan istället vanligen de betydligt mer resurskrävande och potentiellt farliga DOC-filerna. 
WordPad är väl en "gratis" ordbehandlare med RTF-möjligheter som medföljer i Windows för PC - ingår inget dylikt i Mac's "standardutrustning" 
Nope, tyvärr, även om det finns gott om gratisalternativ. Däremot levereras många nya Macar med AppleWorks (f.d. Claris Works), som bl.a. klarar RTF.
Det jag tror är anledningen varför det snackar så mycket om RTF är att man kan ha olika versioner av Word till exempel som kan ställa till med problem, eller så har nån AppleWorks, nån annan Word och en tredje har nåt annat MS program. Ingen av de andra kan öppna för nya, eller för gamla versioner av de andra programmen. Därför rekommenderas RTF.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Hum, har många gånger och i flera år flyttat filer fram och tillbaka mellan Mac och pc med hjälp av RTF helt utan problem... Iofs var det Word på bägge systemen, men det ska knappast sätta käppar i hjulen i alla fall... Eller? 
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
Q hade alltså inga "konverterare" 
Ingen av de andra kan öppna för nya, eller för gamla versioner av de andra programmen. Därför rekommenderas RTF.
Håller med men det finns en annan förklaring som INTE får glömmas bort...
RTF stödjer inte MACRON därför kan INTE ett RTF document INNEHÅLLA MACRO VIRUS.
Så sluta upp att sicka *.doc filer till varandra spara som RTF och ni slipper virus (ialla fall macrovirus)
------------------
[McD - Burgers for the people!]
Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!
Chakotay: Nä, Q hade ingen konverterare... 
Kan säga att det var på Kårens tidning vi höll på med det - skribenterna satt hemma på kammarn och skrev på pc, sparade som rtf, tog med diskett till Kåren, stoppade diskett i Macen, öppnade i Word, klipp-och-klistrade in i Quark. Nemas problemas! 
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.