webForumDet fria alternativet

ladda ner mac os från pc

4 svar · 484 visningar · startad av Dpo

DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg

Hejsan!!!
Har en macintosh i gareroben(ej power pc)
Nu har hårdisken krashat, och jag stoppade i en annan scsi disk
Fast den är tom
Kan jag ladda ner mac os 7.5 från internet via en pc med win9x och sedan föra över det på disketter och få igång macen, eller nån som har mac os 7.5 att sälja billigt?
Tacksam för svar///Dpo

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Du kan ladda ner en gratisversion av Mac OS 7.5.3 och uppdatera den till 7.5.5.
http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11346

och
http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n10558

För att det ska funka bör du dock ladda ner "Binhex"-versionen då PC har en förmåga att sabba "MacBinary"-filer.

Men detta hjälper dock föga om du inte kan föra över filerna på disketter eller på annat sätt föra över dem till Macintoshen för att kunna installera systemet.

Därför ska du få en ful men fungerande lösning.

En kompis till mig har gjort några "cross plattform"-fixar som kan hjälpa. Nu kommer jag dock inte ihåg vilken av dessa filer som gör att du kan tillverka en startskiva på PC:n som funkar i Macen.

Men min gissning är DTools75.zip, MacINet.zip eller SSW750_All_8.zip kan funka. Det medföljer text-dokument om hur du gör.

ftp://damnhippie.dyndns.org/pub/crossplatform/

Ska vid tillfälle ladda hem alla filer för att göra en bättre beskrivning av vilka som funkar bäst. Tyvärr kan jag inte hjälpa bättre än så här just nu.

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Tack så mycket för hjälpen!!

men hur ska jag få över binhexfilerna då?!
Dom går ju inte in på en diskett styck.
om är ju 1902 kb??

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OK, så här är beskrivningarna av de filer som du bör ladda ner på din PC från ftp://damnhippie.dyndns.org/pub/crossplatform/

DTools75.zip
Denna zipfil innehåller verktyg för att tillverka Mackompatibla disketter, som innehåller Mac OS 7.5 verktygsdisketter, på en PC körandes Windows 95/98/NT.

dvs du kan förhoppningsvis formattera den nya hårddisken med de verktyg som finns på dessa disketter.

SSW750_All_8.zip
Denna zipfil innehåller verktyg för att tillverka Mackompatibla disketter, som innehåller installationsdisketter för Mac OS 7.5, på en PC körandes Windos 95/98/NT.

Denna fil är väldigt finurlig då du kan installera Mac OS 7.5 på datorn. Om du sen installerar MacInet.zip och PC_Mac.zip kan du ladda hem Mac OS 7.5.3 och 7.5.5 från Apples sajt via Macen.

MacINet.zip
Denna zipfil innehåller programva som är nödvändig för få en Macintosh uppkopplad mot Internet. Den låter dig tillverkar Mac-disketter för att kunna installera FreePPP och MacTCP från din PC.

detta förutsätter ju att du har ett modem till din Mac. Annars kan det bli problem då PC:n korrumperar MacBinaryfiler. En lösning kan då vara att tanka hem StuffIt Expander för Windows som du kan hitta på (http://www.aladdinsys.com/expander/index.html). Då tror jag riskerna minskar att PC:n korrumperar MacBinary-filerna.

PC_Mac.zip
Denna zipfil innehåller verktyg som behövs för att flytta filer mellan din Windows PC och en Macintosh via disketter. Den installerar StuffIt Expander 5.1 för Macintosh (som kan packa upp MacBinary, Binary, BinHex, zip med flera).

om inte förr, så rätt snart, bör du installera StuffIt Expander för Macintosh då de flesta filer du tankar ner kommer att vara i ett packat format. Och som historien om hönan och ägget måste man ha ett uppackningsprogram för att kunna packa upp uppackningsprogrammet. Denna fil är lösningen för de som har tillgång till en PC.

Som sagt, det är lite rörigt med att komma åt ett Mac-system om man inte kan trolla. Dessa filer som jag ber dig prova är dock fungerande och kan lösa en del problem.

Var noga med att läsa ReadMe-filerna då de innehåller viktig information!

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)