webForumDet fria alternativet

Tre debianservrar, backup genom LAN, prestanda?

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

5 svar · 1 368 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tja

Har tre Linodes enl. följande:

App 1 - [I]Webbserver[/I]
MySQL 1 - [I]Databasserver[/I]
Backup - [I]Backupserver[/I]

Jag har konfigurerat det så att dom snackar med varann med deras lokal ip'n. På App 1 har jag ~25 sajter, som alla har sina resp. databaser på MySQL 1

En gång per dygn körs ett cronjob för att göra backup på viktiga filer på varje sajt. Jobbet körs ifrån App 1 och backuperna sparas i en katalog på Backup-servern. Backupserver är en NFS-server där en mapp är utdelad, där allt sparas.

Jag har sett att App 1 blir rätt hårt belastad när backupjobbet körs, så nu undrar jag om jag tänkt galet...?

Är det bättre prestandamässigt att dela ut /var/wwwApp 1, och köra jobbet från backupservern istället?

Kan ju tillägga att scriptet som körs loopar igenom /var/www/ och packar ihop filer till en tarball, som sparas direkt i /mtn/nfs/path/to/folder/

Kanske bättre att först spara alla tarballs lokalt och flytta alla efter loopen?

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Kolla på rsync, det är nog smidigare för att kopiera filer. Sedan kan du packa det du vill packa på backupservern.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Känns lite onödigt att backa alla filer varje gång.
Hur länge sparar du filerna och hur långt går kan du återställa tillbaka i tiden?

Titta på någon backuplösning:
Ex backuppc, bacula

Personligen kör jag rätt mycket bacula, en bra produkt som rullar på just debian.

Jo, rätt dumt sätt jag löst det på. Rsync är ju en bra idé, det vet jag precis hur det fungerar. Jag kör backuper vid midnatt varje dag, och sparar dom i en vecka. Men det här gäller filer som sällan ändras, så onödigt dumt sätt jag löst det på.

Ska kolla mer på dessa program. Tack så länge!

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Om du vill ha revisioner m.m. så kan du köra ett filsystem som stödjer det, typ btrfs. Då kan du köra rsync en gång om dagen och göra en snapshot en gång om dagen. Med snapshots så lagras en kopia av hur filsystemet såg ut just då. Filer kan finnas med i flera snapshots så länge de inte ändrats vilket för att du kan spara mycket plats på dina backups.

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)